Friday, September 14, 2012

13/09/12 Hari Ke 10

Siri ini akan beralanjuatan sampei rumah kami siap sepenuhnya..howhowhow...macam drama korea la kan??

Okes ini kronologi 10 hari ni
Hari 1 : cucuk kekayu untuk ukuran rumah
Hari 2 : Korek2 lubang masukkan besi
Hari 3 : Masukkan besi dlm lubang lagi+tuang simen
           Buat kekotak rumah
Hari 4 : Still buat kekotak rumah beam eh org pggil?
Hari 5 : Tuang simen dalam beam tu ha..ready make simen
Hari 6 : Cuti daa..Ahad
Hari 7 : Buang kekotak lps tu buat apa eh??Lupa lak
             Buat sambungan paip air dari paip JBA
Hari 8 : Tambun tanah dalam rumah unt lantai rumah.
             Merata tanah guna cam penggelek tu haa
Hari 9 : Ni pon makcik m.i.a hahaha
Hari 10 : Tuang simen ready make buat lantai rumah

Semalam lepas waktu keje, kami buat keje tambahan..pergi ukur panjang rumah kami tu ha.. Tengok macam rumah tu lebih kurang cam rumah sekarang ni je.. Rumah sekarang 20' x >< 40' je. Takkan la kot..Tapi siyes nampak kecik. Disebabkan kecuakan tu kami somi isteri g ukur bawak tali tape. Huwawawa..

Cikgu tengah meng-inspektor simen2 kot ada yang lompang2. Kemahin die tenyeh2 lompat. Ai takut...nampak cam basah. Jalan jengket2 je...Belakang tu Pak Long, spy kami hehe Tengah nak angkat kain di jemuran.

Ini dari belah sini lak. Nampk cuaca cerah kan?? Sini dalam 2 3 hari hujan petang2. Bak kata Cikgu time ni..."Gelap gugut nok huje lebat nih" Eh..dalam gambar ni nampak besar lak


Ini gambar dari jausss...bersih je tapak rumah ni ha. Diorang susun elok2 je benda2. tak sepah cam besa ai tengok la. tak tau la ai kam pelik sket benda2 gini..hehehe

Kan?? Tengok die susun elok je...tu tiang depan, pon kami g ukur, 9' panjang eh. Cikgu tak puas ati sebab corak tak lawa. Ai kata kol la kata nak tukar. Lepas tu Cikgu bekerut.. "Nak tukar corak camna eh? Abang dop reti" Mana ai tahu..heee

Cuma suka nak memperingatkan kepada sesapa yang nak buat rumah esok2...tips la kengkonon kan?? Cam kami dah sambung paip air dari JBA kan tu yang gambar atas tu dekat dengan kotak surat nuh.. Kalo boleh carik la orang2 lain atau geng JBA ke  hak boleh buat sambungan tu. Murah banyak dari minta kontraktor buat. Kami ni diorang kol hari Senin tanya sapa nak buatkan?? Nak letak mana seme.. Cikgu sebok nak UPSR ai lak jangan di tanya..fenin sokmo. Dia pon suh ikutkan jela mana elok. Memang elok kami kene 1k++ bayaran air letrik tak termasuk dalam kos bina rumah ya mahal kan?? Sebab Cikgu kata deposit baru dalam RM150.00 gitu je..huuiii.. Ingatkan pasang meter air rumah dah nak siap tak tau ke awal gini kene..hmm.. so kepada yang nka bina rumah benda ni kene masuk dalam topik perbincangan eh...ready awal.

*Harap maaf kalo ayat /bahasa yang saya guna tak betul/standart..sangat pening dgn term2 bina rumah ni.. Ai hanguk2 je reti heeee....

No comments:

Post a Comment

Dah tulis?? Terima kasih :)