Tuesday, October 25, 2016

Taktik Menipu



Assalamualaikum..

Lama tak menaip. Sejak komputer dah tukar window 10 ni, lagi la kemalasan melanda. Semua benda macam perlahan sangat wehh... aduhai. Canggih memang canggih la, bagi ai yang dah tua ni, uhuk uhuk.. nak berubah ke benda baru rasa bengap sangat diri. Hahaha..

Dan sebab itu jugak lama tak membelek emel. Sekali buka hari tu, penuh inbox tapi penuh lagi kotak spam tu. Ai biasa kalau kotak spam, cuma sekali harung je tengok lepas tu klik delete je semua. Sekali tengok ada pulak dari Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Sebab ai tak pernah kena cukai tak cukup kriteria lagi tapi baca la juga kot la Cikgu punya. Sebab kadang-kadang Cikgu guna emel ai



Dan memang betul, memang karut. Ni keje puak-puak nak cari duit cara mudah la ni. Kalau sesiapa percaya, hmm...entahla. Ai ada telefon dan tanya orang dari LHDN. Diorang memang tak buat kerja macam ni. Kalau nak suruh refund lebihan cukai pun biasa bersurat. Ada baik jugak benda konvensional ni ye? Jadi mohon la sangat kepada orang luar sana, kalau apa-apa yang datang dalam bentuk elektronik ni, berwaspada. 

Sebelum ni ada emel jenis menipu gini juga datang, tapi guna alamat emel adik ai nombor dua. Pelik sangat. Nak minta duit baik call, mesej atau wasap je, lagi cepat. Apa hal pulak nak emel bagai. Intro emel pun siap panggil ai kakak.. Nampak nau menipu. Adik ai hak tu panggil kakak?? kah kah sangat Nor jangan marah

Jadi beringat-ingatlah. Penipu pun dah makin top sekarang ni. Elok kena ada internal password dalam keluarga kalau nak buat sebarang urusan duit-duit ni. 

"Mak nak duit?"
Mak tanya balik "password anda"
Kerlas yuuu...hahaha