Friday, December 18, 2015

Alhamdulillah...



Assalamualaikum..

Lama betul tak bertulisan baru blog ni. Kalau rumah dah jadi macam rumah hantu kot. Hehehe..perasaan kali ni tak sama macam dulu. Umur dah meningkat, macam-macam datang. Apepun syukur sangat, dengan ke-susah-payah-an tu kami dikurniakan seorang lagi amanah dari NYA.




Cahaya yang terpuji.. Annur Madihah binti Cikgu

Heroin kami yang muncul tanpa diduga dan diminta-minta akhirnya heee... Lahir pada pertengahan bulan Oktober baru ni. Antara punca ai mood swing yang tahap topan. Heee... Mengandung kali ni memang sangat mencabar dari segi fizikal dan emosi. Tapi disebabkan anak dah ke empat kot, jadi ai lebih pandai urus diri. Walopon selalu sangat memalam berendam air mata sendiri sebab selalu emo jadi ai selalu mencuci tandas, bagus tak??Cara ai lepas perasaan adalah dengan memabasuh tandas huuu 

Alhamdulillah, kelahiran kali ni mudah. Sangat dipermudahkan oleh NYA. Walaupun kami bimbang dengan banyak benda, aturan DIA sangat mudah. Ada sikit masalah lepas kelahiran tapi janji kami anak beranak sihat, insya ALLAH tak mengapalah.

Harapnya lepas ni rajin la blog ni berisi cerita. Heee...

Thursday, August 6, 2015

D.I.Y konsep kedekut




1. Carik selai baju lengan panjang yang dah tak pakai lagi. Yang kira elok tapi nak bagi orang bukan taraf dia, nak pakai dah tak cun, gitu haaa....




2. Potong dua baju tu. Potong ikut garisan jahitan baju tu mudah. Guna gunting yang tajam tau, nanti akan dapat dua helai macam ni, depan dan belakang.





3. Tadaaaa..dah siap apron DIY versi kedekut. Hahaha.. nak beli apron hak mahal memang tak delah, nak beli yang murah jenis macam plastik gitu, ai tak shuke, nak jenis macam kain cotton gitu. Kadang bila panas sikit apron jenis macam plasitk tu macam melecet eh betul ke kegunaan ayat ni? 




Pandangan sisi. Mudah, tak payah jahit dan tak keluar duit sesen pon. Ai veri de laik hee, dasar kekut Nanti nak pakai boleh ikat atas perut, denagn model ni labuh la sikit, tapi dengan kita dewasa ni ok je. Jadi tak adalah  minyak ke apa teperecik kene kat baju mahal  tu hekkkkkssss Dan yang penting kain kapas, time kotor baling masuk dalam mesin basuh. Senang, cepat, mudah dan murah :p

*Model adalah Aneeq, baru balik dari sekolah hari Jumaat

Wednesday, June 3, 2015

Bercuti-cuti Ke Bayou Lagoon Park Resort



Haishh...asyik cerita berjalan je. Orang lain berjalan sampai ke luar negara bagai tak ada pon kecoh. Dah la naik kepam baru nak up entry huu... Konon saje nak letak review konon ada esok sape-sape yang nak pergi tempat ni, boleh elakkan benda-benda yang perlu dielak.

Awal bulan Mei hari tu cuti berderet untuk negeri Pahang. Bosan kot ke sebab duit terlebih heh?? amboi sangat mokcik ayat awak ai ajak Cikgu jalan-jalan. Last minute punya program. Biasa ai nak ke mana-mana servey saje dah makan mingguan. Perancangan kene mantap biar lepas tu berserabai jugak jadinya.




Bayou Lagoon Park Resort (BLPR) Melaka. Kenapa Melaka? Hmm..sebab tempat dekat-dekat dah habis kene booking awal lagi. Ai ni kalau nak ke mana-mana kene fikir tempat yang anak-anak boleh suka suki. Kat sini ada kolam, jadi ke sini lah kami.

Tempat ni tak jauh, kalau dari Raub tu kene la ke Ki'il dulu dan naik ikut jalan tol. Keluar tol Ayer Keroh tu ikut je tanda Jalan Seri Negeri. Ikut je nanti akan nampak papan tanda tempat ni, dan sila ikut papan tanda tempat ni la pulak, okey?? Suka Melaka ni papan tanda dia sangat bagus. Bukan takat letak nama-nama jalan, siap pasaraya mana apa semua ada tanda, mudah bagi orang yang suka sesat macam ai dan Cikgu hehehe...




Tempat daftar masuk semua dibuat di kaunter Amari Villa. Lengang je kan?? Sebab ni gambar pagi hari check-out punya gambar. Owh kat sini tempat letak kereta memang dahsat. Bukan sebab tak ada tempat parking. Sini disediakan tempat parking bertingkat tapi tula, jauh sikit. Bagiyang menginap di Amari Villa bepeluh la jugak ketiak heee... Hasilnya, kereta bertindih-tindih parking dari jalan dua hala jadi satu hala. Dengan pemandu yang letak kereta macam tempat ni bapak diorang punya lagi, hazab rasa... eh, ke memang diorang punya??



Ini tempat daftar. Ramai sangat orang mungkin sebab cuti kan? Tapi efisien dan tak ada la masa menunggu tu lama sangat. Sebab diorang guna sistem nombor. Sambil tunggu boleh lepak dulu kat lobi. Kerusi banyak jangan risau.


Ini pulak gambar kaunter waktu nak check-out. Banyak beza kan? Tepi pasu atas kertas label pink karer tu ada mesin tekan untuk dapat nombor giliran macam kat bank tu. Nanti bagila kertas tempahan online dengan kad pengenalan anda untuk dapatkan bilik. Jangan lupa ambil sekali tag untuk masuk ke taman air dan baucer untuk sarapan kat sini.

Masa cetak resit tempah online, tengok dia tulis penginapan kami kat Amari Villa ni, tapi bila daftar masuk orang tu bagi kat Tahiti Villa. Tahiti Villa ni banyak unit penginapan jenis dua,tiga bilik rasanya, macam apartment. Sebab asal kami lalu bila orang buka pintu tak macam bilik kami. Kami amik Studio Apartment je.

Cuma satu je nak komen, masa buat tempahan tu, ai minta untuk bayar tunai di kaunter. Dah siap tempah semua ok la. Sekali dua hari lepas tu Cikgu dapat mesej dari Bank Islam ai booking guna kad kredit die hehehe kata amaun sekian sekian dah ditolak. Betul la macam tak ada apapun, tapi macam..tah rasa macam dimungkir janji pulak.Gitu..




Ini troli khas bagi orang-orang yang bawak banyak bagasi. Kami tak banyak mana. Satu beg troli sederhana, satu beg bimbit dan satu beg mayat beg kanvas besar yang corak-corak kartun tu, ai panggil beg mayat  Beg kanvas tu letak toto bantal dan barang bukan-bukan. Pun untuk seludup masuk periuk nasi+beras dan bla bla bla.. bunyi cam banyak betul benda seludup eh




Cafe utama, kat bangunan Amari Villa Kasyah konon nak ke cafe la tu Tapi masa kami datang ni ramai orang. Jadi sarapan di buat di pusat konvesyen. Bangunan paling depan antara bangunan-bangunan BLPR. Jauh la sikit menapak, sebab kami di Tahiti Villa. Disebabkan sarapan  percuma untuk dua orang cuma Akasyah je lepas masuk tanpa bayaran  kami pergi sarapan pepagi sebelum hero besar bangun. Lepas sarap tu, keluar kejap carik nasi lemak untuk hero-hero. Beli je kat gerai tak jauh dari BLPR ni.. Jadi kepada sesiapa yang tak nak amik voucher makan pun no hal lah. Dan makanan kat sini walaupun banyak pilihan, tak berapa kene kat tekak ai. Nasib baik tak bawak hero berdua sekali. Tekak diorang sama je macam tekak mama diorang ni, buat rugi je nanti.




Bilik jenis studio. Besar dan luas dan best heee... Sini ada kabinet dapur asas lupa nak amik gambar yang siap ada sink. Suka sangat, kira tak payah la nak basuh gelas ke apa guna sinki tandas. Rasa ke-hygene-nan skit ayat mokcik hover... Ada peti ais mini, cerek elektrik dan bahan-bahan minum tu. Kira okey sangat la.





Ruang tidur. Minta katil jenis kelamin tak dapat. Tak apalah. Kali ni tak boleh nak makeover katil. Sebab katil dia jenis berkaki. Bila turunkan tilam, tak sama tinggi paras tilam dengan katil..jadi rapatkan jela katil tu. Aliff Aneeq tidur depan tv, bentang toto. Kabinet tv tu memang lekat kat situ yang mana sangat mengerikan. Anak-anak duk panjat lompat, hoishhh..mokcik takut terbalik tv tu. Hair dryer ada dalam laci kabinet tv. Dalam almari tepi katil ada iron, ironing board dan sejadah tau. Kureng skit sebab tak ada bantal lebih. Nasib baik beg mayat ada heeee...dah macam poket Doraemon dah. Tapi tu ada pintu gelongsor ke balkoni.



Okeh lawatan ke bilik air pulak. Ai cerewet sikit  dengan kebersihan bilik air. Kalau tak sampai tahap kepuasan hati ai, memang wajib la ai jadi bibik cuci balik bilik air ni sebelum guna. Luas pon luas. Depan shower ni ada tingkap kira boleh main ciku-cak ke tempat tidur. Kalo bilik yang ada jakuzi bergunalah jugak kot tingkap tu, ala-ala romantik gitu. Aliff bising takut orang nampak dia mandi melalui tingkap tu. Dah keje pulak air nak menutup dengan kain. Padahal tak nampak pon, prasan je budak tu, sape tah nak intai dia heeee...




Tadaa......pemandangan dari bilik kami. Anak-anak memang duk mencongok kat balkoni. Ajak masuk tak nak. Punya la penangan nak main air.Masa ni  baru pukul 4petang. Tapi cuaca redup.Orang pon memang ramai, sebab taman air ni turut dibuka kepada orang luar.




Ini kawasan main budak-budak. Tapi ramai je pak-pak dan mak-mak orang kat sini. Sebab aa baldi gergasinanti bila air penuh dalam baldi tu dia mencurah ke bawah. Ramai la pak-pak dan mak orang menunggu nak kene simbah. Sakit woitt, kuat jugak air tu... Ai kene pon sebab tak tahu, sekali lalu nak kejar si Aneeq bedebur kene..




Kawasan yang ada binaan ala-ala colesium ke apa nama eh, ada gelongsor jenis melambung-lambung. Cikgu suka naik sini. Antara kawasan ni dengan kawasan budak-budak main ada kolam landai, khas untuk baby-baby kot nak main air. Dalam gambar tu kalau perasan ada ramai budak-budak kecik fefeling berenang biar air paras tumit je, boleh laaa...

 Hujung belah sana pun ada lagi tapi ai malas nak bergerak nak menyenap gambar. Hahaha..dasat tak?? Ada gelongsor pusing-pusing dengan jambatan ke apa ntah nama kalau tengok gambar dari balkoni tu ada  Ramai jugak ai tengok yang berdarah bibir hidung terantuk. Yang jatuh tergolek sebab licin pon ramai, so hati-hati. Tandas pon kat sini tau. Ada lagi tempat macam main bumper car, keretapi apa ntah..tapi sebab ai-is-berat-bontot malas nak melilau. Heii, ai jaga anak tau. Kene perati bebudak ni, kang hilang. Dalam telefon Cikgu ada rasa gambar, tapi ai malas nak trasnfer heee...




Bagi gambar di awal pagi satu. Air dia tak berapa nak bersih sangat, mungkin sebab hari cuti ramai orang guna. Terutama belah gelongsor pusing-pusing tu. Yang beratap tu cafe dia, boleh beli makanan kat situ tapi harga biasalah mahal sikit. Ai memang paksa anak-anak makan dulu dan bawak roti/biskut dan air je dalam beg sandang. Tu pun sorok-sorok la sikit. Diorang cek sebelum masuk tau. Sini bukan tepi pantai pon angin menderu, sejuk sangat. Sila bawa tuala kering bebanyak sikit.



Ngetip...

-Kat sini macam tak ketat sangat peraturan dia. Jadi bolehlah sewa satu unit dan masuk reramai. Sebab tu selamba je diorang bawak depan mata toto tilam bantal apa. Kalau macam kat PD dulu, staff akan tanya.

-Satu unit studio cuma diberi dua gelang percuma apartment banyak sikit tag kalo tak silap Dua jenis warna, satu warna untuk sehari. Dewasa RM20 dan kanak-kanak RM16 kanak-kanak lebih 90cm kene bayar tiket Tiket yang dibeli ni tiket harian tau. Kalau anda dah guna tiket harian main tengahari keluar lepas tu nak masuk balik petang dah tak boleh diorang potong bila kita keluar  Patut untuk penginap BLPR berilah keistimewaan sikit kan??  Tapi kalau pandai selinap time ramai orang lepas je

-Mohon bawa tuala sendiri sebab tuala hotel tak boleh dibawa ke kolam. Kalau dapat tangkap kena bayor tapi tak tau berapa cas. Nak sewa tuala kolam kat sini pon boleh RM10 deposit RM5  Kalau jenis malas songeh bolehla sewa. Pelampung boleh dibawa dari luar.

-Bawa hanger lebih. Baju basah-basah tu boleh gayut kat balkoni. Balkoni ni agak panas sebab ada mesin penghawa dingin ke apa nama eh, kira semapt la kering baju-baju.

-Tiles kat taman air ni banyak dah tercabut, jadi sila berhati-hati. Luka payah wehhh.. Lantai belah yang gelongsor pusing-pusing tu pon lebih licin dari tempat lain. Ramai jugak mangsa kejadian. Dari budak, mak pak budak pon ada. Tak cuci sental elok-elok kot, air kan sentiasa je on, macam berlumut gitu kot tapi tak nampak lak lumut Dalam kawasan kolam tu pon kalau peratikan ada bucu-bucu yang agak tajam. Hari pergi tu ada dua orang budak berdarah kepala. Turun dari gelongsor lelaju kene bucu-bucu tu kot.

-Nak bantal lebih? Boleh, tapi silalah bayar ye. Sini memang banyak benda memang just do it duit. Rasa larat bayar, silakan.

-Kedai makan agak banyak di kawasan ni, untuk lebih penjimatan dan kesedapan, tak perlualah amik yang sekali dengan baucher makan apa tu. Tempat makan bakor-bakor pon banyak, bila lagi khenn..





Ohya, kalau ada yang berminat nak datang ke sini, jangan book la kat Trivago ke Agoda ke Pagoda ke, bapok mahei wehhh... Ai silap tak servey betul-betul kata kerja last minute kan?? Bila dah tempah tu baru terjumpa lama web BLPR ni haaa.. harga laman web dia bagi jausssss murah. Banyak juga la bezanya geram mokcik! 





Wednesday, May 13, 2015

Musim Kulat Tahun Datang Lagi




Apa lagi nama kulat ni?? Dari senonoh sampai ke tak senonoh nama semua ada kat kulat ni. Ada panggil kulat tahun, kulat pusu, kulat k**e pon ada..tah hape-hape. Rezeki, akak opis bagi sebakul besar kulat ni pagi tadi. Ai goreng-goreng air biasa je, letak lada lebih. Sedapnya.. Orang sini goreng dengan tempoyak.

Ingat lagi masa awal-awal duduk Raub dulu, pakcik sebelah rumah bagi kulat ni satu ikat kain pelekat untuk ai dia kerja kontrak buat rumah, jumpa masa keje kutip bawak balik Banyak wehhhh...

"Masok la mek..sedap begoni ni, ubak sakit orat"

Masak la semua yang pakcik tu bagi, siap bagi balik separuh kat pakcik tu. Dah kata ubat, ai makan la sesedap hati, sebab kulat ni memang sedap, pulak kalau yang baru. Esok?? Demam urat 3hari...hahaha...  Pokcik pokcik...cakap la biar lurus. Saya ni betul sodek skit ayat Cikgu selalu guna Ubat sakit urat tu sinikal je rupanya. Hahaha...

Wednesday, April 29, 2015

Bercut-cuti Ke Bukit Fraser 2


Akhirnya berjaya menyambung cerita hehehe... Sekian lama, apekah...



Tempat wajib ambil gambar kalau datang ke sini. Nak ambil gambar kat sini kadang sampai kena tunggu giliran tau, punyalah femes tempat ni.Ni ai ambil awal pagi, jadi tak ada lah orang mana. Sambil tunggu nak sarapan pukul 7.30 kat hotel. Sempat la merayau dekat-dekat. Cuma yang tak best bila hari dah meninggi sikit dan orang yang nak bergambar makin ramai.Diorang kadang macam tak fikirkan langsung keselamatan diorang, janji dapat bergambar, tak kira la selpi ke apa,semua macam tak peduli dengan kereta. Pemandu kereta memang kena berhati-hati lebih kawasan sini, dah la jalan turun bukit sini.





Tempat yang paling banyak kali Cikgu pergi dengan anak-anak bila ai kerja, Allan's Water. Diorang jalan kaki dari hotel ke sini. Tempat ni banyak juga aktiviti cuma masa ai pergi ni dah petang sangat dan cuaca tak berapa elok, dengan petir guruh berdentam-dentum. Jadi diorang dah berkemas-kemas apa yang patut. Budak-budak ni bukan kisah sangat, dapat bagi makan ikan tu gembira sangat dah. Makanan ikan ada jual kat kaunter bot kayuh tu dengan harga RM1 sebungkus. Kami bawak bekal roti siap-siap beli dari Raub, pek besar punya. Sorang tiga keping roti lagi jimat hehehe.. dasar kekut sangat 

Dalam gambar tu kalau perasan belah belakang ada bebola gergasi putih, boleh disewa, RM15 dalam 15minit tak silap. Kalau nak merasa berjalan atas air boleh la. Aneeq beria nak naik tapi sebab dah petang tu, ai cakap je diorang nak tutup dah hehehe.. Selain permainan bebola gergasi tu, ada bot kayuh dua tempat duduk RM6/15minit. Budak-budak tak boleh naik yang ini. Dia ada syarat ketinggian kalau tak silap. Masa datang ni ada pasangan tengah amik gambar kawen. Persekitaran memang cantik cuma kena tahan mabuk la sikit kalo jenis mabuk le..



Ikan besar-besar. Menakutkan tengok cara ikan ni makan. Macam lapar sangat padahal kemain ramai yang bagi makan. Takut anak-anak jatuh kena makan je nanti banyak sangat tengok cerita la mokcik ni Kat sini boleh memancing tau, cuma kena bayar sewa tapak RM10 lepas tu pancing la. Bagi yang suka cabaran memancing, sini bukan tempatnya la, ikan sini jenis mudah tangkap. Ini untuk orang yang memancing memang untuk nak ikan. Sedap ke tak ikan ni?? Tah la, sedap kot. Hahaha...




Tempat lain yang biasa dilawati kalau ke Bukit Fraser, The Paddock. Ini kawasan memanah, RM10 sekali main. Tak teruja sangat nak cuba sebab dah penah cuba.




Kami datang untuk ini.. Menunggang kuda. Kadar bayaran untuk sekali pusing tapak tu, RM6 untuk kanak-kanak, RM8 untuk dewasa dan RM10 untuk dewasa+kanak-kanak. Aneeq teruja sangat kot, sampai-sampai terus terjun masuk gelanggang tu. Menjerit la ai takut sebab kuda jantan seekor dalam tu macam dah lain macam je. Orang yang menjaga pun jerit suruh Aneeq keluar dari situ. Nasib baik la dia nak keluar sendiri "taik kuda busuk la mama.." Hahaha..



Budak yang dua kali naik. Kali kedua naik sebab Aliff tak nak naik. Aliff memang jenis penakut sikit. Nak pegang usap kuda tu pun puas pujuk heee...



Cikgu naik tiga pusingan. Dua kali dengan Kasyah dia naik sampai tak nak turun dan sekali dengan Aneeq tak silap. Nampak tak ke-ter-paksa-an Aliff di situ? Kaku je. Heee... Memang macam membazir sikit, pusing gelangang tu bukan lama mana pun, tapi tak apalah, nak bagi pengalaman kat anak-anak. Kat sini kalau hujung minggu dan cuti umum buka sampai pukul 7.00malam tau.



Akhir sekali, letak gambar kami sekeluarga. terima kasih pada saudari yang sudi tolong ambil gambar. Jenuh ai nak setting timer bagai..syukur ada orang membantu. Hee..nak minta tologn segan. Owh, jelas ternyata ai yang kegemukan di situ hahaha...

Kat Bukit Fraser ni pun boleh buat aktiviti jungle trekking, banyak trek boleh pilih ikut keupayaan dan kelaratan anda je. Pun boleh ke Air Terjun Jeriau, cuma masalahnya nak ke sana bukan boleh naik dengan kereta, 4km jalan kaki. Kami pilih aktiviti yang anak-anak boleh ikut sama je. Hujung minggu kat sini ramai geng berbasikal, cuma bila dah ramai jadi masalah sikit bab berkongsi jalan jela. Jalan naik dan turun kat sini kat kecil dan sehala, agak menganggu dan berbahaya bila kita kena menunggu diorang berbasikal dan kita berkereta kat belakang. Itu pendapat ai jela, heee..

Kepada yang mahukan percutian yang menyenangkan, mendamaikan dengan udara segar dan keindahan alam yang tak begitu terusik, boleh cuba ke Bukit Fraser. Jom bercuti-cuti dalam Malaysia.. dah macam apa je ending hahaha

Wednesday, April 15, 2015

Bercuti-cuti ke Bukit Fraser 1



Ai ada kerja sikit di Bukit Fraser hujung minggu lepas. Alang-alang  angkut sekali  4A, bolehlah bercuti-cuti hujung minggu. Cikgu pun sebenarnya tak konfiden nak bagi ai drive naik atas sendiri. Ai ni jenis mabuk, bawa sendiri kereta pun boleh mabuk, macam mana tu?? Hehehe..

Dari Raub pukul 2.45petang, kebetulan pulak masa tu hujan mencurah-curah. Air menderu turun dari bukit masuk atas jalan dengan dedaun kering dari bukit, dah gaya macam ombak melanda kereta. Nasib baik Cikgu yang pandu. Anak-anak semua dah tidur, alhamdulillah. Bolehlah maknya sama lelap sebab dah pening-pening lalat.




Kami menginap kat sini untuk 3hari 2malam ni. Puncak Inn Bukit Fraser. Elok sampai hujan dah berhenti terus daftar dulu. Tapi masuk bilik kendian sebab ai ke tempat kerja dulu selesaikan apa yang patut baru masuk bilik.

Pilih sini sebab paling dekat dengan pekan dia dan tempat ai kerja. Kira kalau ai bawa kereta ke tempat kerja tak adalah Cikgu mati akal dengan 3A dalam bilik je.




Nampak peta? Nampak macam besar je kan Bukit Fraser ni? Bayangan gurauan je semua tu. 3A dengn Cikgu boleh je jalan-jalan ke sana ke mari sampai ke Allan Water bagi makan ikan tu. Ni peta dalam kawasan PLATIH, pinjam.



Cuma kalau nak komen satu jela tempat Puncak Inn ni, tangga. Huuiiii..ai khen famili ramai jadi konon amik la bilik keluarga. Letak kat tingkat tiga yu, naik tangga empat kali. Lenguh kekaki.  Ini baru kat tingkat dua, ai kan muatan berat jadi yang paling belakang la hahaha...





Lepas tu baru sempat usha-usha pasal bilik Puncak Inn ni. Kat tingkat satu bilik Standart, tingkat dua yang dalam gambar ni Junior Suite. Tingkat tiga bilik Family Beza harga bilik keluarga dengan suite cuma RM10 je, nyesal tak upgrade. Ingat mahal. Orang kaunter tu cakap murah sebab kat tingkat dua tak ada pemandangan. Terhalang kat bumbung tingkat 1. Huuu...ai tak kesah pemandangan apa, nak naik tangga tu sakit....




Ini harga bilik kat Puncak Inn. Bilik Deluxe terletak di bucu-bucu tangga. Jadi kemungkinan nak dapat tingkat atas tu tetap ada. Jadi sila bertanya dengan jelas yer?? Gambar bilik hotel tak ada, sebab masuk bilik dah nak Magrib, sibuk nak mandikan 3A masak nasi apa. Kang masa tu la ai sebok nak ambik gambar memang menunggu bebel Cikgu la. Hahaha.. Tolong abaikan nombor telefon kat tepi tu, nombor pemandu teksi tu, sebab ada kes kecemasan sikit dengan peserta program hari tu.

Err..masak nasi?? Ye, ai masak nasi. Kami bawak periuk nasi elektrik kecik. Huuu..walaupun harga makanan boleh tahan, tapi dengan cuaca yang melaparkan gini, nak terpongkeh jugak poket membeli. Jadi biasa Cikgu beli lauk dan nasi sendiri masak. Sekali masak 4pot abis licin huuu...




Anjung Tinjau ke apa nama eh?? Tak sempat nak usha.. Dari atas ni orang kata pemandangan cantik sangat. Huu..mokcik tak larat nak naik tangga. Balik keje naik tangga pon dah semput, lagi nak naik atas sini nak amik gambar?? Tidok la rajin mokcik, kita snap aje dari bawah.





Tempat makan Puncak Inn. Luas dan selesa. Ada kat bahagian luar pon ada. Boleh la nak feeling macam kat negara omputis gitu makan. Kami kene makan kat dalam sebab kaalu kat luar banyak godaan untuk si kecik tu. Lagipun dekat dengan meja buffet hahaha...itu motif benarnya

Harga makanan kat sini pun tak adalah bajet hotel sangat. Macam kat luar je. Mungkin sebab hotel ni bawah pengurusan Perbadanan Bukit Fraser kot. Steamboat RM25/orang, makanan goreng-goreng tu dalam RM6-8. Kira masih boleh lagi la. Kalau tengok hotel lain, nasik goreng dah RM15 huiiii...tidak lah hamba membeli....




Meja bufet. Tak banyak pilihan tapi kena la dengan selera kami. Pagi pertama ada nasi goreng dan bihun goreng. Menu tetap roti bakar-bakar, bubur ayam dan kacang panggang. Juga roti macam kruton+kentang+sosej goreng bersama tah macam mana tah..tapi sedap sgt. Makan dengan bubur pun jalan. Rangup gitu... Air suam kopi teh jus-jus memang tiap hari ada...

Sarapan percuma untuk dua orang dan kanak-kanak bawah 6tahun. Aliff kena bayar RM8, tapi berbaloi sangat sebab kemain dia makan pagi tu. Nasi goreng sepinggan mambung tambah bubur ayam dua mangkuk. Kasyah yang tak  berapa sihat pun selera datang. Nasi goreng semangkuk dan bubur dua mangkuk. Aneeq jangan cakap la, tiga kali tambah nasi goreng. Inilah sebab kami kena pilih meja dekat dengan meja buffet.Hahahaha...

Hari kedua mee goreng dengan nasi lemak. Ini anak-anak macam dah kureng sikit. Mee pun muak tak macam bihun. Tapi masih lagi okey la.

Penutup gambar 4A kesayangan ai. Bergambar depan deretan kedai yang bukaknya pukul 11pagi nanti. Sini lah tempat Cikgu beli makanan untuk makan makan kami.

Gambar jengjalan akan di-naik-tarikh kemudian. Heee...

Saturday, March 7, 2015

Bercuti Di Kondominium Peranginan TNB Port Dickson 3



Sambung entry bercuti lagi. Heee..jarang kami dapat ramai-ramai gini, seronok sangat. Inipun banyak gambar tak masuk lagi. Seronok...



Ini Ma saya, staff TNB senior. Tak silap 35tahun kot berkhidmat dengan TNB. Sebelah tu Cikgu Besar dari Cameron Highland. Sorang ni suara memetir betul, tu lekat nama Guru Besar tu hahaha.. Yang dua orang budak kecik tu anak dia. Hak sorang lagi tu Aliff..



Adik ketiga dan keempat ai. Sorang cikgu sorang misi. Bersama anak-anak. Cover dengan anak belaka nih, padahal lepas tangkap gambar serah anak kat suami memasing dan men-dugong belaka...



Lepas acara di kolam ke pantai la pulak. Nampak tak? Dekat sangat. Ada pintu kecik untuk penginap ke pantai. Pondok kecik tu tempat bakal kami ber-BBQ petang nanti.




Sempat la layan pasir pantai kejap. Pantai kat sini macam tak bersih sangat. Sebab anak adik yang lokek kulit tu lepas tu naik biji-biji kulit dia. Ni sesi nak mengalih pandangan si Kasyah je. Sebab mak pak ada agenda lain.





Ini ha agendanya...lama dah nak merasa naik Bot Pisang ni. Rezeki pemandu ni. Kami kan ramai, jadi naik sampai 3pusingan nak bagi semua merasa. Itupun En Duta TNB kata Bot Pisang ni tak trill mana, sebab bot yang tarik satu enjin je. Kalau dua enjin lagi best nanti bot tu melayang-layang lawan ombak. Hoishh...tak payah la.



Ini pusingan ketiga bersama Bot Pisang. Pusingan yang dikira lebih extreme. Gambar tu diorang kena baling dalam laut. Bagus pemandu ni boleh kawtim. Siap adik boleh minta nak jauh mana, laju gitu gini... Dia amik satu kepala Bot Pisang ni RM10. Ada bot lain tu letak harga RM20-RM25. Kena pandai mencari dan tawar menawar. Bila kami dah naik ualng-ulang tu, encik pemandu tu kira lumpsum je, siap  bagi diskaun. Yela, sepagi je mau cecah RM500 dia dapat. Rezeki encik yang pemurah...




Tah apa nama benda ni tah. Benda ni memang laju, melayang-layang. Naik berempat. Yang duduk menghadap sana tu daya tarikan kurang sikit tapi mata pedih lebih la sebab air laut tepercik dari enjin bot tu. Adik ai dengan Ngah duduk menghadap sini. Adik ai kata anak tudung siap tercabut, tangan pun sakit-sakit lenguh menahan dari jatuh. Tu pon En Duta dah pesan kat pemandu bot, jangan laju sangat, sebab semua perempuan. Benda alah ni RM20/sorang. Adik yang laki pun ada naik, siap tergolek-golek menahan diri dari jatuh, turun tu cakap rasa ank muntah, macam mabuk. Hahaha...




Edisi petangnya pulak. Sebelum main bakar-bakar. Ambil gambar secara paksa. Tak masuk semua lagi ni, tah sape tah yang tangkap ai lupa dah.




Ada ayam. sotong, sosej dan jagung Cameron. Ai siap buat coleslaw untuk makan. Sedap ber-BBQ dekat pantai gini. Masa ni dah ramai orang. Kolam pun dah penuh dengan pengunjung. Kami
dah tak heran dengan kolam. Mana tak, dari petang Rabu lagi berendam membawa ke pagi sampai tengahari Khamis. Lepas habis aktiviti pantai masuk balik dalam kolam. Nasib baik cafe tu tak buka, kalau tak memang tak naik bilik dah kot.




Kek tu untuk meraikan En Duta TNB dan Ngah sempena hari ulangtahun perkahwinan mereka dan hari lahir Ngah. Memasing sibuk makan yang bakar-bakar dulu. Kek letak tepi. Meja tu AJK Tugas Khas cilok dari tepi kolam, tapi lepas tu hantar balik. Cuaca baik sangat hari tu, redup je. Kami mula membakar pukul 4.30petang. Lama betul tak berkelah gini ramai-ramai...

Nak guna tempat ni kene tempah dulu masa nak check in tu. Ada tiga tempat, satu besar dan ada tempat duduk kerusi meja bagai, betul tepi kolam mandi tu. Dan dua jenis macam kami ni, gazebo dan hampir dengan pantai. Masa tempah tu dah ada orang ambil yang besar, tapi memang tak berapa berkenan yang besar tu sebab tepi kolam. Bahaya untuk budak-budak. Itupun Aneeq dah hilang diam-diam masuk kolam sendiri.

Tempat BBQ ni seeloknya tempah awal. Cakap masa pendaftaran tu bila nak membakar nanti diorang akan letak nama kita kat tempat tong bakar tu. Siap dengan kipas penyepit dan fire starter lagi orang tu bagi. Terima kasih encik BBQ lelaki india tak sempat tanya nama Sebab banyak bantu kami hari tu.



Sebelum balik bergambar kat basement dulu. Dari kiri tepi adik ai yang tingkatan 3 Amer, adik ipar terbaru dari Melaka si AJK Tugas Khas, adik ai dari Poslaju, En Duta TNB, adik bongsu perempuan dari PALAM dan incik Abah. Depan tu Su Dam, adik bongsu ai. Dah lama tak beramai-ramai dan membongok bersama-sama. Semoga semua panjang umur semua dan dapat ber-gathering lagi lain kali...

Wednesday, March 4, 2015

Bercuti Di Kondominium Peranginan TNB Port Dickson 2



Okey, tamat sesi meperkenalkan tempat penginapan sepanjang bercuti, kita masuk ke sesi kedua..sesi meng-kolam-mandi-kan diri. Satu entry khas bab meng-kolam-mandi je. Wahhh...selamat entry ai hahahaa...

Masa ni la nak merasa konon-konon model majalah Mangga hahaha.. Sebenarnya lepas je check in geng bapak sedara dan anak-anak sedara dah tak boleh nak tunggu masuk kolam dah. Memang pesen orang tak ada kolam kat rumah gini laaaa...  Selagi tak check out moh ler kita berendam!!!!




Peraturan menggunakan kolam renang. Peraturan ada yang karut sikit, tapi boleh di-ignore-kan je. Ada ke tak boleh pakai tudung kalau nak mandi kolam. Sebab nanti terbelit lemas. Apakah?? Ingat pakai tudung jenis macam Hana Tajima apa kot yang nak mandi dalam kolam ni.




Ini satu lagi papan tanda. Kami buat tak tau je. Nak masuk air berbaju putih, aduhaiiii... Lagipun kat sini tak ada pengawal yang bertugas. Atas tanggungjawab memasing, jadi buat dek jela.



Ni aktiviti kami petang Rabu tu. Ma dah masuk siap-siap, semangat nak teman cucu mandi.. konon. Tengok, tak ramai orang pon kan? Sangat surgaweeee... Nampak tak belakang tu ada tanda Gazebo Cafe, haa..tu tempat makan-makan kat sini. Kolam ni terbahagi dua bahagian. Sebelah sini untuk budak-budak, dalam air 2.5kaki je. Ada gelongsor dan cendawan hujan. Tak ada la banyak sangat benda tapi untuk budak-budak seronok je. Yang bapak budak pon ada sama je naik.




Up sekeping lagi gambar dengan model Gazebo Cafe. Ini Ngah my SIL. Nampak je comel comam, isteri En Duta TNB ke PD, si Hafiz ni hahaha... Masa kami datang ni cafe tak buka. Mungkin sebab cuti CNY kot. Ikut kata duta la sangat tu, harga makanan kat sini boleh tahan murah. Macam harga makanan kat luar je. Bukan ikut rate harga hotel la. Kalau nak room service pon boleh, tambah RM5 sekali penghantaran. 



Tepek gambar adik bongsu ai yang selalu orang salah anggap ingat anak sulung ai. Chehhh.. Sebab umur dia dengan Aliff jarak dua tahun je. Jarak umur Adam dengan ai memang jauh. macam mak dengan anak la..tapi sekali lagi, cheh!!! Hahaha




Bilik persalinan merangkap tandas. Bersih dan selesa. Ni gambar mandi kolam besok hari pulak. Pepagi lepas sarap berbondong kami turun reramai ke kolam. Meng-conquer umpama kondo ini bapak kami yang punya wahahahahaha...




Tengok, ada orang lain? Kami-kami je. Har har har... bahagia sangat. Terutama yang dah pegang title mak-mak dan nenek orang. Korum dah cukup sebab yang dekat-dekat datang lepas waktu kerja. Rabu malam tu dah penuh kondo.





Belakang tu bilik-bilik kondo. Nasib baik tak ada orang lagi walaupun dah pagi Khamis. Duta kami kata, kemungkinan orang akan check in petang nanti. Kalau dah penuh orang mesti diorang terjenguk-jenguk ikut  beranda, lepas tu komplen "Orang kampung manalah yang selok sangat ni?" Malulah kami. Cheh...



Ini Tuan dan Mem Besar berehat. Dah nak tengahari waktu ni. Tak larat dah diorang. Tuan Besar siap buat kelas berenang lagi, tapi sayem, anak perempuannya semua jenis dugong, konon je berenang hehehe Ai kat sebelah dalam usaha nak men-tidur-kan Akasyah. Menangis-nangis tak nak naik dari kolam, bibir dah biru.



Belanja gambar Duta TNB kami hehehe... En Hafiz dan isteri bersama Akasyah yang bajet model. Belakang yang bersama dolpin tu salah seorang geng dugong hahaha... adik ai yang ke empat, staff TNB juga.