Tuesday, June 7, 2016

D.I.Y Outdoor Water Filter



Assalamualaikum..




Penapis air lama rumah kami. Adik sikit je dari Aliff benda ni. Paksa beli sebab Aliff muntah-muntah tak berhenti, rupanya nak kene minum air bertapis lepas tu masak, baru berhenti muntah. Beli kat Cosway, masa tu harga dalam RM450. Biasa tukar barang ganti je dah ok, kali ni tak jalan. Nak pencen jugak katanya.

Jadi paksa-rela sekali lagi mak pak membeli penapis air baru. Lepas buat perbincangan bla bla, kami setuju memasang penapis air luar rumah. Dengan keadaan kualiti air sekarang, memang nak kena pasang tong kat luar rumah tu. Ai kulit sensitif sikit, naik biji-biji gatal sebab air sejak kemarau ni. Air kadang berkeladak, kadang hitam macam air cincau tu, kadang macam teh terus. Tapi bila anak yang kena gatal-gatal tarutama si jantung hati baru Cikgu si Annur tu, terus laju Cikgu nak beli tong tu.

Bermulalah episod usha-mengusha kami. Bermula di talian jalur nipis sampai ke cari-carian di sekitar Raub ni. Alhamdulillah, ada rupanya penapis air ni. Memula usha tu asyik la keluar jenama yang harga agak sakit poket kami nak membayarnya. Rupanya ada je yang biasa-biasa punya. Kira boleh la lagi pejam sebelah mata huhuuuu..nanges jugak sikit-sikit. Kalau tak sebab anak, memang tak berpasang dah benda alah ni.



Ada yang cadang pakai jenama Goku la, Goway la macam-macam lagi dengan pelbagai khasiat itu ini. Ai tak terpikat mana dengan khasiat lain-lain tu, hanya nak kan air yang bersih untuk kegunaan kami. Bukan apa, kadang tak berapa nak boleh diterima akal SPM ai akan ke-khasiat-an air dari jenama-jenama terkenal tu. jadi beli lah jenama iPure ni selaras dengan permintaan low standart, minded dan bajet ai. Hahaha...

Beli tengah minggu. Kejadiannya nak bertahan sampai ke hujung minggu sebelum buat projek tu kenalah ikat dulu tong ni. Bukan masalah orang nak mencuri, takut terbalik main dek hero-hero. Naya!!!!



Beli kat kedai Jian Hwa Hardware Raub. Tapi lepas beli ada lagi murah Cikgu jumpa. Tak apelah, ini pun dah ok. Harga RM700 tu sebelum proses tawar menawar berlaku. Cikgu dapat lebih sikit dari RM400. Ok la tu... Ada tiga jenis saiz. Ini yang paling besar, rendah sikit dari Cikgu. Yang saiz rendah sikit murah RM100 dari harga kami dapat.




Dah siap pasang. Tak habis lagi kejadian sebab Cikgu ter-rajin nak tambah projek paip air dia. Alang-alang dia kata, nak buat paip air kat sebelah tu. Suka hati la bang, bukan saya yang buat.



KOS
Tangki penapis air luar rumah cap  XXX    RM4xx.00
Batang paip jenis getah + penyambung bla bla     RM100.00    
Simen untuk tapak tangki beli kilo je          RM 10.00    
Tiang pecah untuk tapak tangki                   RM 5.00

JUMLAH                                                     RM600.00


*termasuk duit minyak dan benda remeh untuk paip semua
**tangki murah sebab kami sendiri yang angkat dan angkut tangki tu. Berat sangat, Cikgu kata dah nak sama macam ai beratnya. Cuma tangki tu slim apokah