Monday, October 27, 2014

Resepi Sorok Sayur Lagi



Resepi hasil ber-ef-bee dengan kawan-kawan lama sekolah. Gosip mak-mak biasalah terima kasih Norin. Kawan ni jenis golongan yang rajin dan kretif kalau memasak, nak tarik minat anak makan. Ai ni jenis masak yang penting nasik. Lauk ikut suka janji mudah. Tak nak makan kalu siap la korang hahahaha...

Ai tak tau ape nama nak letak.. Kawan tu kata quiche. Aliff panggil bunyi kuih, Aneeq panggil kek keju. Gasak la hai..




Sebelum dibakar. Rebus pon boleh tapi nanti cawan kertas tu lembik.  Ai tak de bekas nak bakar-bakar, lagipun guna piyuk cap ikan tu je. Jadi cara murah dan kedu adalah beli jugak cawan kertas  tu, lepas tu bakar letak cawan aluminium. Dah siap bakar keluarkan dan basuh. Nanti guna lagi..  Cikgu geleng kepala tengok isteri die duk ulang basuh guna hahaha penjimatan berhemah bang...




Inilah hasilnya.. Dah ada tangan-tangan kaki menunggu nak mencapai. Cepat je diorang makan. Ai suka sangat. Sebab dapat sorok banyak sayur dan juga keju  dalam tu. Khas untuk anak-anak ai.

Resepi..

*Pasta spiral rebus
*Roti keras roti potong dadu dan gaul dengan minyak bakar kejap bagi keras
Bawang besar + bawang putih + isi ayam potong kecik  tumis kejap
Sayur hiris halus - lobak merah, bunga kubis, tomato, sawi, cendawan ikut suka anda nak sorok sayur ape
Keju keping dipotong-potong
Telur 4 biji nak lebih pon boleh, lagi gebu
Susu segar dalam 1/2 cawan tak nak letak pon tak apa,saya letak banyak sebab nanti roti serap best
Garam dan lada hitam

*anak-anak tak berapa pasta, jadi saya tukar kepada roti yang dipotong dan dibakar ala-ala crutton tu. Lembut dan ranggup lepas bakar sedap. Tak buat roti keras pon ok.

Pukul telur dan tambah susu segar. Tambah garam+lada hitam
Tambah bahan-bahan lain - sayur, keju, bahan yang tumis dan roti.
Kacau lagi bagi serata dan cedok dalam bekas nak bakar.
Letak keju lagi atas dan siap untuk dibakar/ rebus sampai masak. Kalo rebus saran guna bekas yang sesuai, nanti bekas lembik.
Sedia untuk dimakan. Selamat menyorok sayur!!!


Friday, October 10, 2014

DIY Plastesin




Alkisah dah lama nak buat plastesin ni sendiri. Disebabkan niat hangat-hangat taik ayam, tak ke mana la. Sabtu sebelum raya Aidiladha kami tak pulang kampung huuu Cikgu buat operasi major mengemas. Mencuci langsir, sapu siling apa semua la dah nak dua tahun duduk sini baru nak cuci benda-benda alah tu sabo jela jadi memerlukan keadaan yang sangat bertenang. Rumah tiga hero, nak buat kerja panjat memanjat memang mencabar, bimbang yang memanjat ke mana, yang dipanjat pon ke mana hala.

Cara nak buat mereka ralik, moh ler buat pasltesin. Bbuat empat warna je. Itu je pon warna yang ada dalam peti ais. Yang ai buat ni tak guna resepi yang perlu masak-masak dan guna krim tatar?? ke apa namanya. Ai pilih resepi yang bahan semua ada dalam lemari, cepat dan yang paling jimat bahan hahaha..dasar berjimat cermat kheeennnn

2 cawan tepung
1/2 cawan garam
2 sudu besar minyak
1 cawan air suam 
pewarna pilihan

Campur tepung dan garam dalam bekas. Disarankan garam tu yang halus. Nak elak bila dah siap hasil nanti tak ada rasa biji-biji halus garam tu. Ai guna garam gred super fine. Lepas tu buh minyak uli-uli sikit dan tambah air sikit-sikit. Jangan pakai buh satu cawan tu terus. Agak-agak. yang ai buat ni tak guna satu cawan pon. Dah uli-uli bahagikan kepada beberapa ketul untuk diwarnakan. Tuang warna dalam doh dan uli lagi sampai sebati. Ingatan, untuk warna biru tak perlu banyak titis. Memang terang kaler die..



Gambar sebelum



Gambar selepas.

 Ini pon stok main 3hari berturut. Tengok dengan tudung botol air, bekas makan ubat dan acuan kuih seme ada. Syok tengok diorang main, seme boleh duduk dengan tekun gentel uli bendalah ni. Ai siap semangat pergi kedai beli acuan kuih tekap-tekap dan penggelek tu. 

Gambar hasil diorang buat memang tak ada. Asal Aliff siap buat basikal ikut kata Aliff basikal la walopon pelik rupanya Aneeq angkut masuk bahagian dia pulak. Belum si Kasyah plak sebok amik letak dalam mulut. Sah-sah dia luah balik dengan muka tak puas hati sambil cuba biskut lain pulak,masin tu.. Aliff pandai sembunyi-sembunyi masuk dalam oven ai tengah masak sesambil kemas lite-lite nak tengok biskut die jadi hape.. Memang tak biskut masin la jugak keluarnya.

Bagus buat sendiri sebab...
- Non toxic.. anak nak makan pon tak kesah. Biasa anak akan luah balik sebab masin
- Daya lekapan kat lantai tak macam plastesin yang beli kedai. Mudah sangat tanggal. Ingat dulu masa kecik kalo main benda ni, nak kemas cukup seksa. Sebab melekit die tu tak hilang. Memang ma ada bagi tikar khas untuk uli atas tu je, tapi besala, benda ma larang tu yang best nak buat. saje je nak kasi can ma hukum kami cuci simen/karpet hehehe
-MURAH!!!! Nak dapat sebanyak ai dapat tu modal dah dalam berapa dah. Banyak warna lagi. Ini mudah dan murah. Nak simpan pon tak susah. Berkulat sek sok, buang. Kot nak main ai buat lagi

Wednesday, October 8, 2014

Mr DIY Temerloh



Patut entry pasal DIY plastesin dulu...tapi macam ayat trademark baru Aliff  'apa kesah?' Entry mak eh dah suka suki keluar tak ikut garis masa. Tapi nampak sangat kan demam  Mr DIY tu ada lagi, sampai berjangkit-jangkit tajuk entry semua nak ada DIY, apekah?? 

Tujuan asal ke Temerloh nak melawat pakcik makcik, tapi biasalah, agenda melawat tu dah jatuh nombor dua. Sebab sedara-sedara semua sebok, hari raya kita pon maklum. Jadi membawalah diri kami uhuk uhuk konon,padahal sari sebelum ke Temerloh dah cek tenet bagai

Ai duk gugel pasal buat sendiri plastesin tu, skali terjebak baca blog pasal mainan yang jenis pembelajaran untuk anak-anak. Ada yang murah-murah, beli dari Mr DIY. Ai pon apa lagi cari-cari, skali kat Temerloh pon ada daaa.. Nak mencari kedai MR DIY ni seksa skit. Dalam tenet kata dekat dengan bagunan Tabung Haji, bila tanya orang cari-cari jumpa Tabung Haji, laaaa..mana kedai eh. Banyak kali pusing. Cikgu dah mula macam hangen, tapi sebab ai yang teruja sangat-sangat dia pendamkan amarah tu. Hehehe..terima kasih bang Lepas sekian kali tanya budak motor baru jumpa. Dekat dengan kuarter TNB rupanya alahaiii... Lepas stesen bas tu amik belah kanan lepas tu terus je macam nak keluar pusing balik bandar. Jumpa la kedai ni..

Gambar sember internet. Punya tak nyempat nak amik gambar, teruja sangat.

Cikgu awal-awal jual mahal, tak nak turun. Nak duduk dalam kereta je dengan anak-anak. Lagipun macam dah gerimis sikit masa tu. Lepas dapat tukar parking betul-betul depan kedai bawah bumbung tu, Cikgu nak pulak keluar. Masa pusing-pusing bahagian bawah Cikgu cebik-cebik je. Memang murah tapi macam tak ada apa katanye. Owh ini bahaya...



 Ke tingkat atas. Masa ni ai memang duk piki-piki benda lagi nak carik kat atas ni,sebab memang nak cepat-cepat amik barang lepas tu bayar. Bimbang andai ai sorang je tersawan kat atas ni. Mesti tak leh nak stay lama-lama sebab Cikgu dah on mood bosan.


Antara rak-rak yang akan di terjah lelaju.


Kawasan paling lama ai singgah. Barang-barang stationary die comel tahap tertinggi. Tangan memang gatal amik itu ini. Anak-anak ai dah letak siap-siap kat rak bahagian mainan sebelah ni je. Suh diorang pilih-pilih je dulu. Umpan tak bagi berlari-larian.



 Dalam pada ai lelaju sauk itu ini intai-intai jugak Cikgu. Ingatkan dia tak naik atas, tak pon masuk dalam keta dah. Rupanya dia sangkut kat sini. Kawasan barangan dapur lebih spesifik bahagian pisau. Memula bekenan pisau tu, lepas tu tukar pisau ni. Last dia jumpa pisau seramik pulak. Senyap dia bertapa kat situ dengan Kasyah atas dukung. Sepanjang-panjang ai duk pusing rak, situ lah Cikgu bertapa. Last sebelum pergi bayar ai kirai balik barang lepas tu pilih barang-barang yang mendapat persetujuaan bersama je baru beli. Kalo tak...huiiii, pisau die saje dah berbilah-bilah.

Aliff..tugas dia tolak bakul tu sana sini. Cikgu letak batang mop dalam raga tu sebagai stering untuk Aliff tolak-tolak. Aneeq dah on mode turbo, dengar suara je. Ai doa je jangan sampai terjatuh barang-barang kaca. Setiap kali bunyi benda jatuh cemas usha kot Aneeq punya pasal. Alhamdulillah Aneeq ok walopon berlari sana sini.



Pertama kali beli pizza sini. Sebenarnya tak de pilihan dah. Anak-anak bising lapar biasalah dah penat berlari dengan sejuk hujan lagi Kedai memang banyak tutup kecuali kedai mamak. So belanja diorang kat sini. Roti pizza dia sedap. Tak keras tebal macam pizza pondok walopon dah sejuk. Tapi topping kureng skit.




Hasil menjala kat Mr DIY Temerloh eshh..bunyi macam nak ke cawangan lain pulak jeee Ni pon ada lagi yang tak ada dalam gambar. 3A dah muncung panjang bila ai kata amik gambar dulu. nasibla dapat mak jenis kelautan sikit, seme nak excited. Ai yang teruja tapi barang ai paling sikit. Barang Cikgu, huuu...pisau saje dah 4bilah. Apekah?? Barang mainan pembelajaran ai beli banyak. Tapi kene sorok dulu, tak boleh keluar sekaligus, bahaya. Heee..

Ini pon dah ada plan nak ajak Cikgu mencari kedai Mr DIY lain pulak.. Ada lagi list mainan belajar yang ai usha dalam blog hari tu tak ada kat cawangan Temerloh ni. Cikgu pulak macam mengapi je siap kata cawangan Wangsa Maju lagi besar dan murah barang. Habis la.. ku tunggu cuti hujung minggu lagi.

Tuesday, October 7, 2014

Minyak Naik..Naik Minyak??





Nak jugak memeriahkan perihal minyak naik harga ni. Cuma amik masa untuk komen, nak keadaan lebih tenang. Buat entry dalam marah lain pulak jadinya nanti.

Rakyat disaran ubah cara berbelanja.....  Kesian kan, biasalah dah namanya mentimun lawan durian. Menggolek luka, digolek pon terluka..eceh!!! Hehehe

Wednesday, October 1, 2014

Gigi Susu Sulung Aliff






"Tapi Aliff dop rongot mama..."

Hepi je dia sebab tak rongak. Gigi kekal dah naik belakang sebelum gigi susu ni gugur, cukup umur Aliff enam tahun ari tu. Kejap je..dah enam tahun. Dah tak chubby dan putih melepak macam dulu. Bila dikomen gitu selamba je jawab "Tak apa..Aliff tetap hensem mama"

Okeh.