Monday, October 27, 2014

Resepi Sorok Sayur Lagi



Resepi hasil ber-ef-bee dengan kawan-kawan lama sekolah. Gosip mak-mak biasalah terima kasih Norin. Kawan ni jenis golongan yang rajin dan kretif kalau memasak, nak tarik minat anak makan. Ai ni jenis masak yang penting nasik. Lauk ikut suka janji mudah. Tak nak makan kalu siap la korang hahahaha...

Ai tak tau ape nama nak letak.. Kawan tu kata quiche. Aliff panggil bunyi kuih, Aneeq panggil kek keju. Gasak la hai..




Sebelum dibakar. Rebus pon boleh tapi nanti cawan kertas tu lembik.  Ai tak de bekas nak bakar-bakar, lagipun guna piyuk cap ikan tu je. Jadi cara murah dan kedu adalah beli jugak cawan kertas  tu, lepas tu bakar letak cawan aluminium. Dah siap bakar keluarkan dan basuh. Nanti guna lagi..  Cikgu geleng kepala tengok isteri die duk ulang basuh guna hahaha penjimatan berhemah bang...




Inilah hasilnya.. Dah ada tangan-tangan kaki menunggu nak mencapai. Cepat je diorang makan. Ai suka sangat. Sebab dapat sorok banyak sayur dan juga keju  dalam tu. Khas untuk anak-anak ai.

Resepi..

*Pasta spiral rebus
*Roti keras roti potong dadu dan gaul dengan minyak bakar kejap bagi keras
Bawang besar + bawang putih + isi ayam potong kecik  tumis kejap
Sayur hiris halus - lobak merah, bunga kubis, tomato, sawi, cendawan ikut suka anda nak sorok sayur ape
Keju keping dipotong-potong
Telur 4 biji nak lebih pon boleh, lagi gebu
Susu segar dalam 1/2 cawan tak nak letak pon tak apa,saya letak banyak sebab nanti roti serap best
Garam dan lada hitam

*anak-anak tak berapa pasta, jadi saya tukar kepada roti yang dipotong dan dibakar ala-ala crutton tu. Lembut dan ranggup lepas bakar sedap. Tak buat roti keras pon ok.

Pukul telur dan tambah susu segar. Tambah garam+lada hitam
Tambah bahan-bahan lain - sayur, keju, bahan yang tumis dan roti.
Kacau lagi bagi serata dan cedok dalam bekas nak bakar.
Letak keju lagi atas dan siap untuk dibakar/ rebus sampai masak. Kalo rebus saran guna bekas yang sesuai, nanti bekas lembik.
Sedia untuk dimakan. Selamat menyorok sayur!!!


No comments:

Post a Comment

Dah tulis?? Terima kasih :)