Tuesday, January 17, 2017

Vacuum Shimono 2.0 ohoiii...




Kami berkenalan dengan vacum cap Shimono ni dah lama. Sebelum iklan 'ada tiwee buley buli' lagi. Kalau tak silap tahun 2010, lepas habis pantang bersalinkan Aneeq. Jumpa orang tengah buat promo barang-barang Shimono. Untuk tiga empat barang kalau tak silap vacum, steam mop dengan steam iron yang boleh gosok tak pakai papan tu dengan harga RM700.




Inilah rupanya vacum kami beli jaman itu. Gambar ihsan Encik Google. Kami beli masa tu dengan harga RM200 sahaja, mahal seringgit dari GoShop tu.

Enam tahun pakai, dia dah tunjuk sakit. Mula dengan bau hangit yang mana ai buat-buat tak endah terus bunyi macam meletup dan lepas tu ada percikan api sikit dari belah belakang, kawasan bersambung wayar tu. Setelah digodek-godeknya Cikgu, konon la kot boleh baiki lagi akhirnya sah, beliau dah selamat menamatkan riwayat selepas 6tahun berkhidmat dalam keluarga kami.

Dan, setelah lama hidup tanpa kehadiran sebuah vakum, maka ai ter-tiba-tiba nak tunjukkan memang tak sangka terbeli telah membeli vacum Shimono baru. Haaa..ni nak cerita cam mana ai boleh terbeli.
Jengggggggg.....




Tunjuk dulu muka kotaknya. Okeh, jom cerita. Ai ni ahli Cosway. Tah macam mana minggu lepas terbabas pergi Cosway sebenarnya nak beli eyeliner adik kirim terbabas sangat la hai Sekali duk belek-belek buku promosi kat situ ternampak la belah belakang sekali 'DENGAN PEMBELIAN RM60 DALAM SATU RESIT' bla bla yadda yadda yaaa....dapat beli vacum Shimono dengan harga sekian sekian.

Ohoiiii...riang ria daku. Ai tak larat nak vacum guna mesin godang menarik ke hulu kehilir, tak berapa nak best sebab dah biasa dengan vacum kecik. Dah la yang tawaran Cosway ni vacum Shimono yang versi baru. Apa lagi, ai pun membeli dan belah la dompet. Dah la tak minta izin Cikgu dulu, hadehh... Nasib baik petang tu bagitau Cikgu dia pun okey je.



Bahagian dalaman dia. Nampak tak beza berbanding yang sebelumnya. Kotor sikit, heee...sebab ambil gambar lepas kemas rumah. Penapis vacum baru ni besi, bukan ala-ala kertas gitu. Dan susun atur pun dah berlainan dari yang dulu.




Ini hak lama. Ini je tinggal. Enjin dah tak tau mana letak. Tengok yang versi lama punya lain kan. Time basuh pun cuak-cuak takut penapis tu terkoyak. Ada diberi peganti, tapi nak buka skru bukan main payah, ketat. Ahirnya rosak enjin dulu tak sempat berganti penapis.



Berbelit-belit nak cerita. Nah gambar dari Encik Google. Nampak tak beza sekarang? Gambar atas versi lama, gambar bawah versi baru. Kalau versi dulu penapis dia ada depan dan hujung je. Kali ni dia tambah penapis bahagian tengah sekali.




Basuh-basuh dan jemur. Yang kelabu setepek tu alas kertas sama material macam penapis lama. Tapi disebabkan penapis kali ni dah ada span kat depan kertas tu, jadi tak adalah kotor mana pun benda ala-ala kertas tu.

Kesimpulannya, ai sangat suka vacum Shimono baru ni.Sebab :

-Sedutan kuat mungkin sebab baru-baru lagi.

-Ada peningkatan dari segi bahan guna untuk penapis tu, biasa penapis kan penuh habuk, nak basuh beria tak adalah takut-takut.

-Susun aturbaru yang lebih bagus dari sebelum ni. Sebab ai perasan kalau sedut habuk macam debu simen apa tu, dah kurang sangat habuk keluar dari belakang. Kalau yang dulu, hmm..sempit rasa dada sebab habuk tu. 

-Dan yang paling ai suka, harga. Heee..lama usha GoShop punya vacum Shomono versi baru ni. Kalau tak silap dalam RM300++. kat laman web Shimono lagi mahal. Huuu...Ini beli dengan Cosway harga RM199.00 je. 


Wahhhhh... jadi silalah dapatkan di kedai-kedai Cosway berhampiran anda selagi stok masih ada.
Sehingga hujung bulan Januari ni je promosi

Dari ai, yang suka barang harga murah. Hahahaaa...