Wednesday, February 25, 2015

Sesi Mengupas Bawang Putih





Tertengok video kat internet cara mudah nak kupas bawang putih. Memang mudah sangat la,dah la boleh dijadikan aktiviti hujung minggu untuk anak-anak. Wehh, kupas bawang putih walaupun tak membazirkan air mata, tapi kalau nak kupas banyak sekali tu seksa jugak jiwa raga.

Cara-caranya.

Memula cari bekas yang sesuai untuk digunakan. Dalam video internet tu guna botol cantik je. Ai cuba la buat, guna botol bekas sos spageti tu. Hoh, lambat nak terkopek kulitnya. Jadi ai tukar kepada tipuware. Perasaan semasa aktiviti berlaku adalah lebih selesa.




Buh la bawang putih dalam bekas yang terpilih tu. Ini untuk demo ai letak empat ulas je. Kalau tak nak ceraikan ulas dia pon tak apa, tapi nak cepat kan..ai asingkan terus ulas tu.

Kemudian tutup bekas kejap-kejap dan goncang. Goncang sekuat hati sampai begegar semua lemak-lemak badan. Serius, berpeluh mokcik!!! Dah la sambil goncang sambil ikut tarian pelik-pelik hero-hero ai. Dan macam ape dah rasa. Oh ya, sila buat masa suami tak ada di rumah. Segan weh hahaha




Dah tertanggal kulitnya. Ni sebab empat ulas je, tak ada la mencairkan sangat ke-lemak-an badan ai. Takat banyak ni Aliff boleh buat sambil menari ronggeng je. Heeee.....



Hasil. Belum dibuang bahgian bawah dan basuh. Ai letak dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk. Nak guna baru basuh.


Nak buat guna bawang merah?? Haa,jangan memasal. Kot kulit bawang merah tak tertanggal, kulit lain yang tanggal. Untuk bawang merah, sila rendam dalam air suam je kejap, lepas tu kopek macam biasa. lebih mudah dan cepat.

Monday, February 23, 2015

Sesi Me-tinggi Diri





Height Chart atau Carta Tinggi rumah kami. Penah la ai berangan nak ada macam tempat khas untuk conteng-conteng ukur tinggi anak-anak. Macam rumah omputih tu. Biasa diorang conteng kat dinding kan? Disebabkan banyak musabab dan akibat, beli jela carta ni tampal belakang pintu bilik. Mudah, boleh tanggal letak mana nak lagi.

Biasa ukur tinggi diorang dalam 6bulan sekali. Bulan lepas ukur tinggi diorang. Peningkatan ketinggian Aneeq agak lebih berbanding Aliff. Mula la tak puas hati si abang

Aliff : Nape Aneeq naik tinggi banyok dari Aliff?

Aneeq : Aneeq makan sayur banyok. Sape suruh Aliff dop makan sayur

Aliff : Oram makan la sayur

Aneeq : Tapi Aneeq makan kacam panjam, tu Aneeq panjang. Aliff makan kacam buncit, jadi buncit la



Friday, February 13, 2015

Buku Sekolah Aliff




Nama je buku sekolah Aliff, tapi yang sibuk menguruskan buku-buku tu Cikgu. Sian pulak nengok. Terkagum dengan idea dari FB cara menguruskan buku sekolah anak, ai pun cuba buat benda yang sama. Tapi tidakla ai nak membeli pelekat apa tu, membazir tau cheapskate is the best  Jadi mari cari kerja payah, buat label sendiri-sendiri gunting - sendiri lekat.



 Ini print sendiri. Banyak la sikit kerja dan leceh, tapi tak apa, demi penjimatan berhemah katanya.




Krip krap krup...dah siap tampal kat buku-buku Aliff. Eh, nampak macam ada tak kena. Tengok balik jadual, alahai..patut pun. Subjek BM dengan Matematik setiap hari ada, maknanya setip hari kena bawa buku. BI cuma sehari je tak ada. Apekah jenis jadual ini. Tak anjal lansung. Dah la tiga subjek tu yang buku paling banyak dan paling tebal. Nasib la..

Tuesday, February 10, 2015

Moh Bawak Bekal....







FB Yohana Sabri.. Ibu anak tiga yang sangat rajin masak...bekal untuk anak-anak dia sangat lah menguji jiwa dan raga. Bagus sangat, sebab anak-anak dia jenis makan mudah. Keluarga ai pelik-pelik tak layan sangat, menu mesti nak nasi huuu...

Ada kawan ai siap bangun pukul 4pagi nak buat bekal untuk anak dan suami. Fengsan!! Ai bangun untuk masak sarapan+bekal dalam pukul 5-5.30 pagi. Tengok menu sarapan pagi tu. Biasanya Cikgu dan Aliff jenis nak menu yang okey sikit baru diorang nak bawa bekal. 

Okey, cara nak senang masak bekal tapi menu kena nampak heibat dan gempak :

1) Siapkan bahan menumis pada hujung minggu. Mesin segala bebawang, halia dan cili kering. Sayur-sayur yang ada dalam menu pun ai akan potong simpan. Bahan mayang/hiris pun ai siap-siap buat dan simpan dalam bekas.



2) Siapkan bahan utama masakan dan bekukan. Sebagai contoh kalau minggu tu ada menu nasi minyak lauk ayam pedas, biasanya untuk ayam dah siap-siap letakkan dalam bekas cukup untuk satu keluarga makan sarapan/bekal dalam 6-7 ketul ayam Ai akan lumur sesiap ayam tu dengan bawang putih+halia blender kemudian simpan kat bahagian beku. 



3) Rempah ratus yang boleh dibuat awal pun sila buat awal. Macam dalam gambar atas tu antara masakan yang selalu masuk menu. Jadi memang akan sentiasa ada rempah-rempah ni. Yang tak berlabel tu rempah untuk masak nasi arab khabsa. nak senang lagi beli je rempah ni kat kedai, lagi mudah


4) Masak sekali banyak dan kemudian bekukan. Contoh macam sos spageti kadang malas beli. Jadi buat banyak-banyak, bila dah sejuk simpan dalam bekas ikut portion yang akan digunakan. Nak masak defrost kemudian tambah bahan-bahan lain. Dari sos tu la jugak selain masak spageti, buat kaserol pon boleh.


5) Masak jenis makanan yang ke-boleh-guna-an banyak jenis dan simpan. Contoh macam kari ayam. Masak lebih dan simpan. Bila nak guna defrost, panaskan boleh makan lempeng cicah kari. Kurangkan kuah hancurkan sikit isi ayam boleh jadi inti.


6) Buat awal dan lebih kuah/sambal. Bukan sambal lada, ni sambal nak masak tumis la. Tumis sesiap bebawang+lada kering tu, lepas tu tambah gula garam sikit dulu, dan simpan. Nak masak sambal bilis nanti tambah bilis je, nak buat ayam berlada pun boleh. Untuk goreng mi pon senang.


Bila dah siap gini, nak masak memang tak lama. Kalau nasi goreng tu 15minit je kot ceh berlagak Contoh nasi minyak dengan ayam berlada tadi. Malam sebelum masak dah turunkan ayam yang dah perap dengan bawang putih+halia dari bahagian beku. Pepagi bangun tu masak nasi dulu, kemudian sambil goreng ayam boleh panaskan kuah/sambal tu sambil tambah apa patut. Nanti masukkan je ayam goreng. Dah siap. Biasa kalau bangun pukul 5.30pagi, pukul 6.15 dah kalau lambat sikit pon mungkin nasi Dan la nak buat benda lain sesambil tu.


"Pemalas punya mak!!" 
"Makanan tak segar dia bagi anak-anak dia makan?"


Okey, memang ai pemalas. Bak kata Bill Gates "I will always choose a lazy person to do a difficult job because a lazy person will find an easy way to do it" 


Ala, makanan segera tu lagi lama dia simpan kan???