Thursday, September 25, 2014

Cuti-cuti Taman Air



Mengenangkan tak bawa anak-anak ke mana pon cuti sekolah,setakat balik kampung tu pun atas urusan keluarga so tak de poya-poya sangat ai mengusul Cikgu bawa anak-anak bermain air. Tu pon last minute bagitau Cikgu. Nasib baik mood die elok terus kata jom. Apalagi, kelam kelibut ai nak siapkan seme benda. Padan muka, mengada nak usul benda, bersiap belum.

Ketang ketung ketang ketung... Pukul 9.30 pagi kami bertolak ke tempat kejadian. Tak jauh mana pun tempat yang nak dituju. Dengan keadaan kami berlima yang selalu kecoh tu, dari Raub ke tempat yang di tuju tu dalam 2jam je. Elok sampai dah nak masuk pukul 12.00tengahari. Kami makan KFC jela. Bersorak la dua beradik Aliff dan Aneeq. Kami jarang nak makan makanan segera kecuali kalau dalam mood berjalan gini. Tu pon kalau nasib tak baik, mak siap bawak bekal makanan, berkelahlah ande-ande semua kedekut mak nye hohoho..


gambar dari Google
Dalam pukul 12.30tengahari kami sampai. Eh, kata cuti-cuti taman air kan?? Jangan kecoh-kocoh tak salah pon. Memang taman air tu kat sini, di Taman Awam Kubang Gajah, Temerloh. Masa ai kecik-kecik dulu abah suka bawak datang main layang-layang sini. Ada la skali dua. Sebab sini banyak angin, tu orang panggil Bukit Angin *auta atau fakta abah ai je tahu


Gambar Google lagi
Lepas belakang simen tanda kat atas tu akan nampak la rupa paras taman air mini tu. Pesal asyik amik gambar dari Google je dok?? Tak dan nak tangkap gambar wehhh..sampai dah nak tengahari. Matahari bersinar terang riang ria, silau makcik. Dengan panas, orang ramai, parking jauh nuh di hujung hampir bangunan tandas awam. Mana nak kawal si Aneeq yang meluru nak sana ke mari. Jadi maafkan lah ai huhuuu... Tapi gitulah muka depannya. Tapi masa kami pergi tu lagi ramai orang. Barisan nak masuk dalam tu huiiii... Cikgu dengan 'gentleman' nye bawak semua anak-anak tunggu bawah pintu gerbang masuk istana tu dan ai beratur beli tiket. Gentleman sangat khenn..hahaha


Ha..kali ni gambar sendiri dah. Itu 'tiket' masuk ke taman air mini. Serius kelakar..hehehe..tapi tak apa.. Ada kebaikkannya, nanti ai bagitau. Harga masuk ke taman air ni RM8 untuk budak-budak dan RM10 untuk dewasa. RM1 bagi orang yang masuk untuk tengok sahaja. Kira tak nak masuk air la. Dan..kalo anda bayar RM1 tapi tertangkap masuk air, anda akan di denda RM20 haaa..amik kau.
Masa nak sampai ke giliran ai, ai dengar orang depan tanya

Orang depan : Anak yang atas dukung tu berapa  kene bayar dik?baby dalam umur baya-baya Kasyah
Orang kaunter : RM8 juga.
Orang depan : Umo baru setahun je dik
Orang kaunter : RM 8 jugak

Hoi hoi...mahal wehhh.. Sini die tak ada sistem ukur-ukur ye. Bawah sekian sekian cm free masuk. Tapi mungkin la sebab bayaran kat sini tak ada semahal bayaran taman air lain kot. Tapi disebabkan ai masih macam kelam kelam gitu, sampai giliran ai cuma bayar untuk dua dewasa dan dua kanak-kanak je. Hulur resit kat atas tu kat orang jaga pintu masuk, dia pon akan gunting sikit macam kat gambar lepas tu dah boleh masuk.


Ok..nampak macam tak ramai orang kan?? Kenyataannye sangat tidak begitu, Dengan panas-panas tu ramai gila manusia. Kami pon termasuk dalam golongan manusia gila tersebut. Hehehe.. Ini antara permainan yang ada. Lebih kepada untuk budak-budak la sebenarnya. Untuk dewasa tak ada sangat.




Kalau ada pon ini jelah yang mencabar sikit. Tu pon sikit sangat cabarannye. Budak-budak pon ramai naik. Kasyah pon naik. Tapi Cikgu la dukung budak kecik tu. Aliff naik sekali je. Penakut sikit. Main la tepi-tepi gigi air je. Aneeq sekali dengan Cikgu lepas tu pepandai sendiri pergi nak naik. Huuiii..penat mata meliar nak kene tengok budak sorang ni. 


Ini kawasan gelongsor budak-budak. Aliff banyak main kat sini je. Mana dah budak tu dalam gambar ni, carilah kot jumpa. Baju merah, seluar biru, rambut pendek ye bukan rambut panjang hehehe. Atas tu ada macam bekas air yang kejap-kejap curah air.. Memang best tengok budak-budak main. Sebenarnya banyak lagi tempat untuk budak-budak tapi ai tak boleh nak merayau sangat ambil gambar. Kalau memula masuk tu ada kolam budak-budak main dengan kereta air yang macam kayuh-kayuh tu yang juga merupakan berhampiran dengan kawasan orang jual-jual makanan. Sebelah kiri tempat ni ada tempat simpan beg (lokar berkunci) dan sewa pelampung.Belakang kawasan tu ada macam istana dan air pancut-pancut. Sekeliling kawasan ni macam sungai, boleh duduk atas pelampung biar bergerak sendiri. Memang ok la tempat ni, dengan kadar bayaran tu. Jangan la banding dengan Sunway Lagoon pulak..


Kasyah dan Cikgu. Eh..ada Aneeq kat bawah tu menempel. Sorang ni kejap-kejap hilang. Ai nak merayau amik gambar pon takut. Takut terlepas pandang hilang pulak si Sepet sayang sorang ni. Tengok balik gambar ni, hmm..macam Cikgu yang teruja lebih. Hmm...



Dan ai jadi mak datin sepanjang peristiwa. Duduk di bangku yang banyak disediakan sekeliling kolam sambil jaga beg pakaian dan berpayung. Tu Aliff konon-konon berenang. Boleh la..asal ada dari tak de. Kasyah seperti biasa kalau jumpa air, dia akan cuba selam kepala die dalam air tu. Mula-mula ingat terjatuh takut lemas, rupa sendiri buat. Alahai...

Menghabiskan masa sampai pukul 2.30petang. Lama tu..mandi tengahari garing. Huuuii..tu pon jenuh nak mengajak balik. Masuk kereta terus tertidur semua. Alhamdulillah..janji diorang gembira.

Tambahan lain ...
-Makanan luar tak boleh bawa masuk. Penjaga pintu akan cek. Tapi pemerhatian ai, orang beranak kecik apa ni, dia tak cek sangat. Cepat je dapat masuk
-Nak bawa pelampung sendiri boleh, tapi kalau tak bawak kat sana dah ada pelampung sewa. Cuma harga agak-agak la kan. Pelampung jenis biasa tu harga sewa RM2 deposit RM4. Untuk yang jenis ada lantai bawah pelampung lepas tu boleh keluar kaki tu RM4 sewa RM 4 deposit kalau tak silap ai la. Dan harga makin naik ikut jenis kebesaran pelampung.
-Banyak kerusi disediakan sepanjang-sebulatan kolam ni.Yang berbumbung jumlahnya agak sedikit dan jauh dari kawasan mandi manda. Yang berhampiran macam ai duduk tu, tak ada bumbung tapi jangan bimbang, memang banyak. Kalau pihak pengurusan boleh buat tutup sikit lagi baguis. tak perlu bumbung proper, yang macam jaring-jaring kat atas tu pon dah ok
- Kat sini papan tanda tak berapa ok. Perlu lebih banyak papan tanda. Sebab masa ai datang kene ringan banyak la mulut tanya itu ini. Kebersihan kolam-kolam yang bukan untuk mandi pon patut pihak pengurusan titik beratkan. Musim denggi ni, tak pepesal wehhh...


Tips konon...
-Kalo ke sini mohon bersedia lengkap. Kalo ada stroller bayi lagi bagus. Bukan untuk mudah letak anak, mudah untuk letak barang. Kalau tak ada pon tak apa, cuma kalau pilih seat dekat air yang cuma ada kerusi tu agak terhad la. Kalau dapat yang berbumbung ada meja apa ok la nak letak barang-barang
-Bawa payung kalo anda datang dah ada matahari tu. Panas is hot ok?? Dan panas di kawasan berair, memang sangat panas.
-Elak datang waktu tengahari dan cuti sekolah. Ramai orang satu hal. Bila ramai orang, jumlah klorin lebih untuk jaga air kolam tu. Dan bila tengahari, bau klorin tu sangat la menusukbaunya.
-Bawak je makanan ringan-ringan masuk, setakat nak alas perut nak hilangkan tawar mulut je kan tak dehal, bukan nak bawak siakap 3rasa makan kat sana.. Lagipun, makanan jual kat sana terhad dan agak mahal. Keluar dari taman ari ni depan sikit dah ada restoran ikan patin femes Go Bang tu.. eh, promot pulak
-Tiket masuk tu pepandai la. Macam ai walopon nampak menipu sebab tak bayar untuk Kasyah sebenarnya tak untung mana pon, sebab ai tak masuk dalam air pon, basah kes Aneeq simbah. Kasyah pon banyak main kat gigi air je. Bukan ai suh menipu tapi pepandai la. Fikir budak umur setahun apa sangat nak dimainkan. Lagipun pengawasan tak ketat pon, jangan risau pasal kena tangkap tu. Bukan ada tag ok
-Lifeguard ada tapi macam kurang meyakinkan..so mak pak sila amik perhatian anak-anak anda. Walopon kolam tak dalam mana, nak lemas tu boleh je
-Untuk budak-budak yang jenis tak tahan, balik elok makan ubat terus. Bukan pe, dengan panas klorin tu, mudah sakit. Anak ai jenis tak tahan sikit..

Jadi, percutian hujung minggu kami berakhir dengan semua selamat pergi dan kembali. Cuma balik dengan tak berapa sihat. Sebab air klorin kot. Anak-anak ai manja sikit, mudah demam macam mak eh Apapun taman air ni memang rekemen untuk orang berhampiran Temerloh datang. Altenatif kalau tak nak pergi jauh-jauh.

Wednesday, September 17, 2014

Kedai RM2 Kelate Mari




Balik kampung cuti hujung minggu hari tu. Balik ada hal keluarga sikit. Kebetulan jugak penamaan calon pilihanraya kat Pengkalan Kubur waktu tu, orang kemain ramai nyer. Tah macam mana masa kami sekeluarga keluar carik barang sikit dah alang-alang balik kampung nampak banting kecik kedai ni kat kawasan Wakaf Che Yeh tu. Kat Kelantan ni kedai dua ringgitnye memang banyak, besar dan bersepah. Lagi pulak, kedai due hengget ni berhantu sikit. Ai buat tak kesah, sampai la terlalu betul-betul depan kedai tu, hamek...memang besar betul. Satu bangunan tu dia saje. Cikgu pon sambil memandu tanya, 'Nak pusing ke?' Esshh, mestila nak. Hehehe..tetiba ai seronok lebih. Sanggup Cikgu buat u-turn jauh jugak. Nampak tak mak pak yang eksited sebenarnya??

Ai dapat snap satu je gambar. Sebab kawasan lain ramai sangat maknusia. Memang aduhai, sesak jalan dalam kedai tu. Kedai sangat besar dan barang sangat banyak.Harganye barang pon murah sikit dari kedai dua hengget kat Raub ni berdasarkan kepada beberapa barang yang ai besa tengok kat Raub



Inilah gambar nan sekeping yang sempat amik. Dan salah satu sebab nape ai kagum tu. Sebab ai tak pernah jumpa kedai dua ringgit yang ada bahagian sayur-sayuran gini. Sebelah die bahagian barang masak. Bukan kuali sudip apa wehh..bawang-bawang, rempah ratus dan buah pon ada. Ai kagum, ai kagum.. kalo tetiba ada jual ikan daging ayam moh pengsan kot mokcik ni Dan hasilnya, memang berhantu. Rasanya paling banyak kot setakat ni kami borong kat kedai RM2 ni..huuu. Barang cukai Laksamana Bertiga je dah berapa, barang Cikgu lagi, ai? Duk sebok usha bekas plastik sampai ke sudah. Usha jela dapatnye...

Wednesday, September 10, 2014

Ingatan








Kadang saya pon terlupa..ingatan sendiri juga
*gambar amik dari papan kenyataan opis..bos la punya kerja ni hehehe

Monday, September 8, 2014

Tangkap Lemak Meh...



Macam kan nak tangkap ikan je bunyinya kan?? Hee..ternampak satu artikel best dalam buku yang ai sedang baca dah dua thaun abca tak abis-abis lagi, buku beli jugak lagi huuu  Nampak macam petua yang bagus, jadi marilah kongsikan untuk semua.



Nampak?? Fat catcher..tu yang jadi tangkap lemak tu. Cara nak buang lemak/minyak dalam masakan/makanan kita. Biasa la kalo dah nama masakan Melayu tu memang minyak biasanya banyak. Tak semua makanan tapi kebanyakkan la. Bak kata sorang pelancong Korea pasal makanan Malaysia sudah di alih bahasa, ai tak reti bahasa diorang "makanan Melayu sedap tapi berenang dengan minyak" amik ko, tergezut diorang kot hehehe...

Meh ai tolong taip kan balik ikut pemahaman ai ok..

1. Amik selai daun lettuce daun salad kan?  dan letak di permukaan makanan/masakan tu. Biarkan seketika sebelum buang. Nanti minyak/lemak tu akan lekat. Ulang proses tu sampai anda puas hati

2. Amik dua atau tiga kiub ais dan letak pada permukaan makanan/masakan yang berminyak tu. tapi jangan la masa makanan tu tengah panas teng teng ye..lojik akal la Biasa bila sejuk minyak tu akan bertukar kepada bintil lemak dan akan melekat hampir dengan kiub ais tu. Kita boleh cedok buang dengan mudah ais dan lemak tu.

3. Masukkan sebiji telur yang belum masak ke dalam masakan anda masakan berkuah. Biarkan seketika. Sebab telur sesambil mengeras akan 'menarik' sama lemak/minyak dalam masakan tu. Lepas tu cedok buang..jangan di kacau kasi pecah pulak. Kang tak pepasal kari ayam bertelur jadinya

Ni petua omputih...mungkin ada yang kurang sesuai dengan cara masakan kita, Tapi yang cara telur tu memang ai selalu buat. Kalau masak nasi goreng nampak berminyak sangat, mula letak telur, tapi ai tak buang la lepas tu, kira makan balik la minyak lebih tu. Hee... Kalau masakan goreng-goreng termasin pon gitu. Tambah telur..pasti ok. Errr..nasi goreng pagi ni termasin skit heee..malas tambah telur punya pasal padan muka

Tuesday, September 2, 2014

Jom Minum Air...



Entry banyak yang tertangguh, sebab payah nak upload gambar. Huuu...ai ni update blog menggunakan internet opis. Lepas tu simpan lepas tu peram dan lepas tu lupa apa nak tulis dah..huuu.. Dan kali ni, nekad. Nak gak publish satu entry. Pasal minum air. Rata ritu orang duk suh minum air banyak-banyak cuaca panas ni. Tak silap ada gak terbaca ke-tidak-elok-an minum air terlalu banyak untuk organ dalaman badan. Mana satu yang betul, wallahuaklam..

Dalam duk mencari resepi untuk buat sesuatu kat anak bujang sulung terbaca pasal minum air ni. Kata penulis tu, cara nak tahu berapa banyak air kita kena minum dengan cara kira-kira ni.

Berat badan anda (kg) x 0.033 = Jumlah air yang patut kita minum
Contoh berat anda 65kg x 0.033 = 2.145l air yang kene minum
1l air = 4 gelas besar / 6gelas kecil

Ai membiasakan diri minum 1botol air satu liter untuk sesi pagi di opis..dan tambah petang lagi 1l. Dan antaranya adalah gelas-gelas lain. Kalo ada terminum air manis nanti kene balas balik minum air masak segelas dua. Ai tak leh tak cukup minum air, mudah sakit kepala. Huuu... satu cara lagi sorang doktor ajar, tak perlu bilang-bilang sangat air berapa gelas berapa liter. Tengok kepada hasil pembuangan air anda tiap-tiap kali ke tandas. Kalo bila pergi tandas hasil pembuangan air anda warna pekat maknanya kene minum lagi air. Warna urin anda patut bewarna jernih kalau berkaler pon sikit je.

Ok dah..jom minum air