Monday, September 8, 2014

Tangkap Lemak Meh...



Macam kan nak tangkap ikan je bunyinya kan?? Hee..ternampak satu artikel best dalam buku yang ai sedang baca dah dua thaun abca tak abis-abis lagi, buku beli jugak lagi huuu  Nampak macam petua yang bagus, jadi marilah kongsikan untuk semua.



Nampak?? Fat catcher..tu yang jadi tangkap lemak tu. Cara nak buang lemak/minyak dalam masakan/makanan kita. Biasa la kalo dah nama masakan Melayu tu memang minyak biasanya banyak. Tak semua makanan tapi kebanyakkan la. Bak kata sorang pelancong Korea pasal makanan Malaysia sudah di alih bahasa, ai tak reti bahasa diorang "makanan Melayu sedap tapi berenang dengan minyak" amik ko, tergezut diorang kot hehehe...

Meh ai tolong taip kan balik ikut pemahaman ai ok..

1. Amik selai daun lettuce daun salad kan?  dan letak di permukaan makanan/masakan tu. Biarkan seketika sebelum buang. Nanti minyak/lemak tu akan lekat. Ulang proses tu sampai anda puas hati

2. Amik dua atau tiga kiub ais dan letak pada permukaan makanan/masakan yang berminyak tu. tapi jangan la masa makanan tu tengah panas teng teng ye..lojik akal la Biasa bila sejuk minyak tu akan bertukar kepada bintil lemak dan akan melekat hampir dengan kiub ais tu. Kita boleh cedok buang dengan mudah ais dan lemak tu.

3. Masukkan sebiji telur yang belum masak ke dalam masakan anda masakan berkuah. Biarkan seketika. Sebab telur sesambil mengeras akan 'menarik' sama lemak/minyak dalam masakan tu. Lepas tu cedok buang..jangan di kacau kasi pecah pulak. Kang tak pepasal kari ayam bertelur jadinya

Ni petua omputih...mungkin ada yang kurang sesuai dengan cara masakan kita, Tapi yang cara telur tu memang ai selalu buat. Kalau masak nasi goreng nampak berminyak sangat, mula letak telur, tapi ai tak buang la lepas tu, kira makan balik la minyak lebih tu. Hee... Kalau masakan goreng-goreng termasin pon gitu. Tambah telur..pasti ok. Errr..nasi goreng pagi ni termasin skit heee..malas tambah telur punya pasal padan muka

No comments:

Post a Comment

Dah tulis?? Terima kasih :)