Tuesday, September 2, 2014

Jom Minum Air...



Entry banyak yang tertangguh, sebab payah nak upload gambar. Huuu...ai ni update blog menggunakan internet opis. Lepas tu simpan lepas tu peram dan lepas tu lupa apa nak tulis dah..huuu.. Dan kali ni, nekad. Nak gak publish satu entry. Pasal minum air. Rata ritu orang duk suh minum air banyak-banyak cuaca panas ni. Tak silap ada gak terbaca ke-tidak-elok-an minum air terlalu banyak untuk organ dalaman badan. Mana satu yang betul, wallahuaklam..

Dalam duk mencari resepi untuk buat sesuatu kat anak bujang sulung terbaca pasal minum air ni. Kata penulis tu, cara nak tahu berapa banyak air kita kena minum dengan cara kira-kira ni.

Berat badan anda (kg) x 0.033 = Jumlah air yang patut kita minum
Contoh berat anda 65kg x 0.033 = 2.145l air yang kene minum
1l air = 4 gelas besar / 6gelas kecil

Ai membiasakan diri minum 1botol air satu liter untuk sesi pagi di opis..dan tambah petang lagi 1l. Dan antaranya adalah gelas-gelas lain. Kalo ada terminum air manis nanti kene balas balik minum air masak segelas dua. Ai tak leh tak cukup minum air, mudah sakit kepala. Huuu... satu cara lagi sorang doktor ajar, tak perlu bilang-bilang sangat air berapa gelas berapa liter. Tengok kepada hasil pembuangan air anda tiap-tiap kali ke tandas. Kalo bila pergi tandas hasil pembuangan air anda warna pekat maknanya kene minum lagi air. Warna urin anda patut bewarna jernih kalau berkaler pon sikit je.

Ok dah..jom minum air

2 comments:

Dah tulis?? Terima kasih :)