Saturday, December 31, 2016

Bercuti - cuti Cara Bajet 1b



Nak sambung balik entry lepas. Kemain kan, siap tajuk ada nombor-nombor sekian. Hohhh...

Lawatan ke Deerland Lanchang Siri Kedua




Ini si comel. Pandai dia senyum kan?? Ini landak albino. Memang bulu dia warna putih. Bukan sebab dia tak sempat warna ke, tak besar lagi ke, tidak. Keturunan eropah kot, putih bagai. jangan mengarut boleh tak Masyitah 

Adik yang jaga tu bagus sangat. Ajar cara pegang dan tak kisah nak jawab banyak soalan dari akak yang keponingan ni. Adik tu cakap, landak ni stress, jadi bulu dia banyak gugur. Tengok, landak pun tau stress tau. Siap gugur-gugur bulu. Bulu dia macam keras tapi tak adalah sampai sakit mencucuk kulit, baby lagi kot. Dia suka orang kiput dia bebulat gitu. Aishhh...comel sangat awak eh. Dah la mata merah. Landak normal ada, tapi tak boleh nak pegang tangkap, garang sikit. Nak ambil gambar pun asyik lari menyorok.




Dia malu. Tutup muka gitu. Budak-budak ni takut nak pegang. Ai jugak berani. Hahahaha... Dengan anak pun berlawan.




Ini ular sawa. Kenapa duk dalam kurungan? Sebab dia besar sangat. Adik tu cakap, berat dia 15kg. Lagipun dia baru lepas makan. Jadi akan jadi lebih malas, berehat je la. Sebab tu kalo jenis makan lepas tu tido orang panggil macam ular sawa. Gini la kot..berlingkar je ha..

Ular ni diberi makan seekor ayam dalam berat 2kg tengok ai tanya adik tu, bagus kan ai, lengkap berat ayam lagi kah kah kah sekali sebulan. Biasa ular akan lapar lepas bersalin kulit. Makan tidur, mana tak besar badan, lepas tu kulit tak muat, salin. Ewahhh... Jadi ular bersalin kulit sebulan sekali. Ini pun ai baru tahu. Kalau tipu, tipulah ye, adik tu cakap gitu.




Sesi menerai ular. Aneeq nak sekejap je. Lepas tu lari sambil bertempik geli geli. Ular ni kecik sikit. Dalam 5kg. Tu pun dah berat, 15kg tak tau la. Aliff awal-awal lagi lari tah ke mana. Cubaan Cikgu nak acah-acah menakutkan anak dengan ular tu tak kesampaian. Kasyah menangis terus.Takut...




Bagi can Cikgu bergambar sorang. Kalau tak asyik berkepit dengan makwe dia. Makwe dia dibawa lari oleh Aliff. Alasan dukung adik, padahal memang nak lari.

Eh, ular ni kulit dia lembut tau. Lembut sangat. Selama ni ai bayangkan kasar gitu. Lembut dan licin. Ai pegang la yuu...tapi sayang, sebab ai jurukamera rasmi, tak de orang nak ambilkan gambar.




Okes... ai nak naik atas jap rileks rileks, chill chill. bye bye incik ular. Eh incik ke puan??

Slow motion je dia menjalar. Itu adik yang sanggup melayan pertanyaan akak yang poning. Terima kasih dik. Sudi layan akak. Cikgu kemain lagi tak bagi ai tanya macam-macam. Laaa, biar la. Ai tanya berapa lama dia keje sini? Berapa gaji? Apa skop tugas? Duduk kat mana? Hai, macam temuduga calon je. Hahahaha...




Okey, kawasan basuh tangan. Air dia sejuk je. Segar. Kat sini hero-hero siap main baling-baling air. Bengang je Cikgu heee... Kawasan bersih, tak panas. Siap ada tempat duduk-duduk kerusi batu lagi. Tak ada rasa macam pergi tempat orang, macam balik kampung je.




Badger kalo tak silap binatang ni. Dalam BM, errrrr..... Si pencuri dalam Dora, ni Aliff cakap. Ke hulu ke hilir dua ekor tu. Sibuk sangat berkawad siap bertembung sesama sendiri lagi.




Bila kita jalan-jalan nanti akan nampak pondok kayu. Tak sempat ambil gambar, hero-hero dah berlari ke sana ke sini. Ini kawasan reptilia dan serangga. Semua dalam kotak kaca gini. Ini saudara Oscar kata Aneeq.




Ulor lagi. Tapi ni versi kecik-kecik. Tu ada kulit dia. Kiranya masa kami datang ni tengah dekor saliln kulit la memasing.

Ada banyak binatang kat sini. Katak yang luar biasa, labah-labah, apa lagi...hmm.. ai lupa. Sebab tak banyak ambil gambar, anak dah melasak. Aneeq siap panjat kawasan kayu. Bekas kaca ni diletak atas tunggul kayu gitu. Nak bagi nampak macam bersinambung la dengan konsep dia tu.

Nyaris je dia nak cepuk ambil katak ke apa..hoiiiii anak. Jadi cepat-cepat lah kita. Kalau dah sampai kawasan ni, kiranya lawatan anda dah nak tamat. Ada juga tempat ayam-ayam yang unik, arnab-arnab dan banyak lagi. Ayam-ayam tu tak berkurung pun, elok je tak merayau bukan-bukan.



Tempat lawatan akhir. Kedai serbaneka. Akhir sekali sebelum kita keluar nanti akan jumpa. Jual barang-barang kenangan. Cikgu beli aiskrim. Upah nak bagi anak-anak diam. Sayang tak banyak pilihan. Adik kedai tu cakap, sebab musim cuti, orang ramai beli, tak sempat nak topup.



Akhir sekali, gambar akhir. Sambil tunggu anak-anak makan aiskrim. Nak tunjuk pagar tinggi tu. Tempat tu bakal jadi Pusat Konservasi Harimau. Lagi dua tiga tahun. Bakal jadi tempat tarikan orang ramai nanti.

Okes, tammat. Bajet macam cerita orang dedulu.

Tips top..

-kalau nak melawat Pusat Konservasi Gajah, elok bermula di Deerland Park ni. Untuk membunuh waktu kata orang. Sebab kat sana, program gajah bermula pukul 1.30 gitu. Jadi datang la sini dulu..


-tempat ni tak ada kawasan makan-makan, jadi kalau boleh bawa bekal macam kami. Gerai-gerai ada, kalau masih awal, gerainya tak dibuka lagi. Kedai terhampir kat cabang depan nun...

-Tiket masuk yang berbaloi bagi ai. Dengan kawasan yang tak luas mana (dalam 45minit lawatan) dan persekitaran yang macam dalam taman hutan gitu, seronok. Kawasan pun bersih terpelihara.

-Bawa air minuman. Kawasan tak besar mana, tapi haus yu,tak tau kenapa. Ai bawak air minum sebotol aje. Jangan la siap bawak berbotol-botol macam nak berkelah pulak dalam tu...

-Kawasan letak kerea yang luas jadi jangan risau ok. Nak berkelah boleh berkelah kat sini. Macam kami.. heee

-Kad/kertas penerangan kadang diletak sebelah tepi, kadang belah depan, seeloknya pihak pengurusan letak satu tempat je mudah. Tak adalah pengunjung blur macam ai tercari-cari.

-Barang-barang dalam kedai perlu sentiasa diupdate. Tak berapa sedap nak tengok dengan rak-rak kosong. Dapat pulak anak-anak pengunjung jenis cepat sentap. Nak aiskrim kene beli satu jenis yang sama semua, tapi tak dapat, mulalah perang saudara bermula. Heee...





Friday, December 30, 2016

Bercuti - cuti Cara Bajet 1a



Lama betul tak menaip. Ni semua sebab window 10 la, lepas tu blogspot pun sama dah naik taraf, jadi lain sikit, maka pening la makcik alasan, padahal M tak cakap

Sejak anak dah bertambah jadi empat ni, makin payah kami nak keluar berjalan - jalan. Satu, sebab nak kena fikir tempat yang sesuai dan menarik minat anak - anak. Dua, kena fikir tempat yang ok dengan kadar kelasakan anak kalo bawak pergi muziun nanges la pihak muzium nanti Tiga, mesti ikut bajet. Bajet tak boleh berlari-larian, walaupun dalam hati niat baik nak bawa anak berjalan-jalan, bajet mesti mau sesuai.

Setelah bermusyuarah macam salah je ejaan dengan Cikgu maka kami sepakat nak becuti-cuti dalam negeri sahaja. Mudah, sebab tak perlu kos menginap heee... Pilihan kami, Temerloh Bandar Patin. Tak jauh dari Raub, dalam sejam lebih je naik kereta.

Turun awal pagi, nak elak kesesakan dengan manusia lain. Raub Bentong ni, jem dia dalam bandar, malas betul berlama-lama sangkut. Nanti mood anak pun spoil. Ai macam biasa bawa bekal. Nasi lemak, sambal bilis dan telur rebus. Makan tepi jalan nanti.

Destinasi pertama kami....




Taman Rusa Tanah *Deerland Park, Aliff trasnlate ikut suka hati dia. Orang tak ramai lagi. Suka suka.. Lepas bayar harga tiket, RM6/dewasa dan RM4/kanak-kanak. Budak-budak ketot tak kena bayaran. Heee... akak kat kauter tu bagi stiker dan kupon. Stiker tu lekat je kat baju. Lepas tu silalah masuk ikut pintu tepi tu haaa...




Selepas pintu masuk utama, nanti ikut je dia punya trail. 




 Lepas papan tadi tu akan ada lorong memanjang gini. Macam masuk dalam hutan kan?? Suka sangat. Nanti kita ikut je jalan ni. Setakat ni hero-hero behave lagi. Aneeq dah ada aura-aura perwira, kesan nasi lemak kot? Kasyah masuk je mengadu bau busuk. Alahai...bukan busuk apa sangat pun. Bau macam hutan gitu, macam mana nak cakap ye? Macam kalau kita ke lata atau jeram, ada bau gitu la.



Sangkar burung pertama yang kami jumpa. Tak nampak sangat beburungnya. Cantik comel kecik je. Cikgu berkenan nak bawa balik seekor, bela kat rumah. Duk mencari orang jaga taman ni. Hmphh..

Depan sikit dari kurungan ni, ada pondok kayu gitu. Situ nanti kita dapat tukarkan makanan untuk rusa. Ai ingat satu kupon dapat satu bekas makanan je. Punya duk tanya, boleh beli tak makanan tu? Nak beli sebakul dua ubi tu. Rupanya adik penjaga taman tu bagi 4bakul kecil, ceh..buat malu je ai. Keh keh...




Sesi memberi makanan bersama rusa. Penakut semua ehh.. terjerit-jerit. Annur lagi best, amik ubi nak masuk mulut. Haishhh...bukan makanan awak la kecik. Buli rusa ni tebal kasar. Macam mana la boleh buat kot bulu ye?? Ke tu rusa kategori lain? Hahaha...

Aneeq lambat bagi ubi tu, terus rusa tu jelir-jelir lidah macam nak tarik bakul tu. Apa lagi, bertempik tak ingat, takut. Habis jatuh bakul ubi tu. Panjang betul lidah eh..

Tanduk rusa tu ada bulu-bulu lembut je. Suka usap. Rusa ni dah biasa dengan manusia, rileks je dorang.




Ini geng rusa tak rakus macam kat atas. Baik je tunggu orang suapkan. Aneeq melayan dorang. Dorang?? Errr..dekor kot.





Up lagi gambar bersama rusa. Kata Deerland kan? Hohoi...can malican ketipung payung.




Lepas kawasan rusa tu tadi, kami bergerak lagi. Banyak kawasan burung-burung. Orang panggil unggas kan, ke silap? Tapi dalam kurungan la. Memula ai ingat ni ayam api tau konfiden musti bila depan anak lepas baca kad penerangan tu baru tau bukan. Peasant apa ntah nama dia. Hahaha..lupa snap, tapi banyak la jenis-jenis beburung gini.




Itu ha nampak kad penerangan setiap haiwan kat sini. Sila baca, jangan malas. Nanti macam ai, buat konfiden depan anak tapi salah.





'Macam kucing atuk je mama?' Yela sangat tu Aneeq. Sama keluarga, jenis je lain. Sedap je dia duk menjolok-jolok kandang tu. Kena gigit baru tahu.





'Ni pun macam ayam atuk.." Yela nak. Haish...





Letak gambar ni sebab rasa lawa. Hahaha...ai jurukamera rasmi hari tu. Jadi gambar jurukamera tak adalah. 





Merak ni bila kembang, besar sangat. Macam tetahu je nak ambil gambar terus dia bukak kembang gitu. Nampak la tahap bangga beliau. Siap catwalk datang dekat-dekat kami. Bukan catwalk la, birdwalk?? ke chicken walk?? Apa-apalah.. Ceh..patut la dapat anugerah binatang paling bongkak. Hahaha..apokah? Tapi memang cantik. Masa dia flip nak bukak tu macam, wahhh... Annur sampai takut, kenalah Cikgu bawa dia ke tempat lain.

Hak belakang atas dahan pokok tu, merak putih. Ai ingat merak albino. Rupanya tak, memang style dia, putih. Tak sempat nak warna lagi kot bulu tu, tunggu dia besar sikit lagi, hujah bernas Aliff. Betul la sangat. Inilah penjahat dalam cerita Kungfu Panda tu, Aliff cakap. Eh? Maknya tak tengok habis. Merak putih ni kembang kejap je, nak ambil gambar terus dia tutup sayap dia tu. Eksen ngko ye. Sayap ke orang panggil? Dah kenapa ai asyik pening sejak masuk Deerland ni. 


Kena stop dulu la kot, dah asyik pening je..kita sambung lagi nanti.
Saje la tuuwww..boleh prolong entry blog heee...