Friday, December 30, 2016

Bercuti - cuti Cara Bajet 1a



Lama betul tak menaip. Ni semua sebab window 10 la, lepas tu blogspot pun sama dah naik taraf, jadi lain sikit, maka pening la makcik alasan, padahal M tak cakap

Sejak anak dah bertambah jadi empat ni, makin payah kami nak keluar berjalan - jalan. Satu, sebab nak kena fikir tempat yang sesuai dan menarik minat anak - anak. Dua, kena fikir tempat yang ok dengan kadar kelasakan anak kalo bawak pergi muziun nanges la pihak muzium nanti Tiga, mesti ikut bajet. Bajet tak boleh berlari-larian, walaupun dalam hati niat baik nak bawa anak berjalan-jalan, bajet mesti mau sesuai.

Setelah bermusyuarah macam salah je ejaan dengan Cikgu maka kami sepakat nak becuti-cuti dalam negeri sahaja. Mudah, sebab tak perlu kos menginap heee... Pilihan kami, Temerloh Bandar Patin. Tak jauh dari Raub, dalam sejam lebih je naik kereta.

Turun awal pagi, nak elak kesesakan dengan manusia lain. Raub Bentong ni, jem dia dalam bandar, malas betul berlama-lama sangkut. Nanti mood anak pun spoil. Ai macam biasa bawa bekal. Nasi lemak, sambal bilis dan telur rebus. Makan tepi jalan nanti.

Destinasi pertama kami....




Taman Rusa Tanah *Deerland Park, Aliff trasnlate ikut suka hati dia. Orang tak ramai lagi. Suka suka.. Lepas bayar harga tiket, RM6/dewasa dan RM4/kanak-kanak. Budak-budak ketot tak kena bayaran. Heee... akak kat kauter tu bagi stiker dan kupon. Stiker tu lekat je kat baju. Lepas tu silalah masuk ikut pintu tepi tu haaa...




Selepas pintu masuk utama, nanti ikut je dia punya trail. 




 Lepas papan tadi tu akan ada lorong memanjang gini. Macam masuk dalam hutan kan?? Suka sangat. Nanti kita ikut je jalan ni. Setakat ni hero-hero behave lagi. Aneeq dah ada aura-aura perwira, kesan nasi lemak kot? Kasyah masuk je mengadu bau busuk. Alahai...bukan busuk apa sangat pun. Bau macam hutan gitu, macam mana nak cakap ye? Macam kalau kita ke lata atau jeram, ada bau gitu la.



Sangkar burung pertama yang kami jumpa. Tak nampak sangat beburungnya. Cantik comel kecik je. Cikgu berkenan nak bawa balik seekor, bela kat rumah. Duk mencari orang jaga taman ni. Hmphh..

Depan sikit dari kurungan ni, ada pondok kayu gitu. Situ nanti kita dapat tukarkan makanan untuk rusa. Ai ingat satu kupon dapat satu bekas makanan je. Punya duk tanya, boleh beli tak makanan tu? Nak beli sebakul dua ubi tu. Rupanya adik penjaga taman tu bagi 4bakul kecil, ceh..buat malu je ai. Keh keh...




Sesi memberi makanan bersama rusa. Penakut semua ehh.. terjerit-jerit. Annur lagi best, amik ubi nak masuk mulut. Haishhh...bukan makanan awak la kecik. Buli rusa ni tebal kasar. Macam mana la boleh buat kot bulu ye?? Ke tu rusa kategori lain? Hahaha...

Aneeq lambat bagi ubi tu, terus rusa tu jelir-jelir lidah macam nak tarik bakul tu. Apa lagi, bertempik tak ingat, takut. Habis jatuh bakul ubi tu. Panjang betul lidah eh..

Tanduk rusa tu ada bulu-bulu lembut je. Suka usap. Rusa ni dah biasa dengan manusia, rileks je dorang.




Ini geng rusa tak rakus macam kat atas. Baik je tunggu orang suapkan. Aneeq melayan dorang. Dorang?? Errr..dekor kot.





Up lagi gambar bersama rusa. Kata Deerland kan? Hohoi...can malican ketipung payung.




Lepas kawasan rusa tu tadi, kami bergerak lagi. Banyak kawasan burung-burung. Orang panggil unggas kan, ke silap? Tapi dalam kurungan la. Memula ai ingat ni ayam api tau konfiden musti bila depan anak lepas baca kad penerangan tu baru tau bukan. Peasant apa ntah nama dia. Hahaha..lupa snap, tapi banyak la jenis-jenis beburung gini.




Itu ha nampak kad penerangan setiap haiwan kat sini. Sila baca, jangan malas. Nanti macam ai, buat konfiden depan anak tapi salah.





'Macam kucing atuk je mama?' Yela sangat tu Aneeq. Sama keluarga, jenis je lain. Sedap je dia duk menjolok-jolok kandang tu. Kena gigit baru tahu.





'Ni pun macam ayam atuk.." Yela nak. Haish...





Letak gambar ni sebab rasa lawa. Hahaha...ai jurukamera rasmi hari tu. Jadi gambar jurukamera tak adalah. 





Merak ni bila kembang, besar sangat. Macam tetahu je nak ambil gambar terus dia bukak kembang gitu. Nampak la tahap bangga beliau. Siap catwalk datang dekat-dekat kami. Bukan catwalk la, birdwalk?? ke chicken walk?? Apa-apalah.. Ceh..patut la dapat anugerah binatang paling bongkak. Hahaha..apokah? Tapi memang cantik. Masa dia flip nak bukak tu macam, wahhh... Annur sampai takut, kenalah Cikgu bawa dia ke tempat lain.

Hak belakang atas dahan pokok tu, merak putih. Ai ingat merak albino. Rupanya tak, memang style dia, putih. Tak sempat nak warna lagi kot bulu tu, tunggu dia besar sikit lagi, hujah bernas Aliff. Betul la sangat. Inilah penjahat dalam cerita Kungfu Panda tu, Aliff cakap. Eh? Maknya tak tengok habis. Merak putih ni kembang kejap je, nak ambil gambar terus dia tutup sayap dia tu. Eksen ngko ye. Sayap ke orang panggil? Dah kenapa ai asyik pening sejak masuk Deerland ni. 


Kena stop dulu la kot, dah asyik pening je..kita sambung lagi nanti.
Saje la tuuwww..boleh prolong entry blog heee...



No comments:

Post a Comment

Dah tulis?? Terima kasih :)