Friday, October 10, 2014

DIY Plastesin




Alkisah dah lama nak buat plastesin ni sendiri. Disebabkan niat hangat-hangat taik ayam, tak ke mana la. Sabtu sebelum raya Aidiladha kami tak pulang kampung huuu Cikgu buat operasi major mengemas. Mencuci langsir, sapu siling apa semua la dah nak dua tahun duduk sini baru nak cuci benda-benda alah tu sabo jela jadi memerlukan keadaan yang sangat bertenang. Rumah tiga hero, nak buat kerja panjat memanjat memang mencabar, bimbang yang memanjat ke mana, yang dipanjat pon ke mana hala.

Cara nak buat mereka ralik, moh ler buat pasltesin. Bbuat empat warna je. Itu je pon warna yang ada dalam peti ais. Yang ai buat ni tak guna resepi yang perlu masak-masak dan guna krim tatar?? ke apa namanya. Ai pilih resepi yang bahan semua ada dalam lemari, cepat dan yang paling jimat bahan hahaha..dasar berjimat cermat kheeennnn

2 cawan tepung
1/2 cawan garam
2 sudu besar minyak
1 cawan air suam 
pewarna pilihan

Campur tepung dan garam dalam bekas. Disarankan garam tu yang halus. Nak elak bila dah siap hasil nanti tak ada rasa biji-biji halus garam tu. Ai guna garam gred super fine. Lepas tu buh minyak uli-uli sikit dan tambah air sikit-sikit. Jangan pakai buh satu cawan tu terus. Agak-agak. yang ai buat ni tak guna satu cawan pon. Dah uli-uli bahagikan kepada beberapa ketul untuk diwarnakan. Tuang warna dalam doh dan uli lagi sampai sebati. Ingatan, untuk warna biru tak perlu banyak titis. Memang terang kaler die..



Gambar sebelum



Gambar selepas.

 Ini pon stok main 3hari berturut. Tengok dengan tudung botol air, bekas makan ubat dan acuan kuih seme ada. Syok tengok diorang main, seme boleh duduk dengan tekun gentel uli bendalah ni. Ai siap semangat pergi kedai beli acuan kuih tekap-tekap dan penggelek tu. 

Gambar hasil diorang buat memang tak ada. Asal Aliff siap buat basikal ikut kata Aliff basikal la walopon pelik rupanya Aneeq angkut masuk bahagian dia pulak. Belum si Kasyah plak sebok amik letak dalam mulut. Sah-sah dia luah balik dengan muka tak puas hati sambil cuba biskut lain pulak,masin tu.. Aliff pandai sembunyi-sembunyi masuk dalam oven ai tengah masak sesambil kemas lite-lite nak tengok biskut die jadi hape.. Memang tak biskut masin la jugak keluarnya.

Bagus buat sendiri sebab...
- Non toxic.. anak nak makan pon tak kesah. Biasa anak akan luah balik sebab masin
- Daya lekapan kat lantai tak macam plastesin yang beli kedai. Mudah sangat tanggal. Ingat dulu masa kecik kalo main benda ni, nak kemas cukup seksa. Sebab melekit die tu tak hilang. Memang ma ada bagi tikar khas untuk uli atas tu je, tapi besala, benda ma larang tu yang best nak buat. saje je nak kasi can ma hukum kami cuci simen/karpet hehehe
-MURAH!!!! Nak dapat sebanyak ai dapat tu modal dah dalam berapa dah. Banyak warna lagi. Ini mudah dan murah. Nak simpan pon tak susah. Berkulat sek sok, buang. Kot nak main ai buat lagi

No comments:

Post a Comment

Dah tulis?? Terima kasih :)