Wednesday, April 15, 2015

Bercuti-cuti ke Bukit Fraser 1



Ai ada kerja sikit di Bukit Fraser hujung minggu lepas. Alang-alang  angkut sekali  4A, bolehlah bercuti-cuti hujung minggu. Cikgu pun sebenarnya tak konfiden nak bagi ai drive naik atas sendiri. Ai ni jenis mabuk, bawa sendiri kereta pun boleh mabuk, macam mana tu?? Hehehe..

Dari Raub pukul 2.45petang, kebetulan pulak masa tu hujan mencurah-curah. Air menderu turun dari bukit masuk atas jalan dengan dedaun kering dari bukit, dah gaya macam ombak melanda kereta. Nasib baik Cikgu yang pandu. Anak-anak semua dah tidur, alhamdulillah. Bolehlah maknya sama lelap sebab dah pening-pening lalat.




Kami menginap kat sini untuk 3hari 2malam ni. Puncak Inn Bukit Fraser. Elok sampai hujan dah berhenti terus daftar dulu. Tapi masuk bilik kendian sebab ai ke tempat kerja dulu selesaikan apa yang patut baru masuk bilik.

Pilih sini sebab paling dekat dengan pekan dia dan tempat ai kerja. Kira kalau ai bawa kereta ke tempat kerja tak adalah Cikgu mati akal dengan 3A dalam bilik je.




Nampak peta? Nampak macam besar je kan Bukit Fraser ni? Bayangan gurauan je semua tu. 3A dengn Cikgu boleh je jalan-jalan ke sana ke mari sampai ke Allan Water bagi makan ikan tu. Ni peta dalam kawasan PLATIH, pinjam.



Cuma kalau nak komen satu jela tempat Puncak Inn ni, tangga. Huuiiii..ai khen famili ramai jadi konon amik la bilik keluarga. Letak kat tingkat tiga yu, naik tangga empat kali. Lenguh kekaki.  Ini baru kat tingkat dua, ai kan muatan berat jadi yang paling belakang la hahaha...





Lepas tu baru sempat usha-usha pasal bilik Puncak Inn ni. Kat tingkat satu bilik Standart, tingkat dua yang dalam gambar ni Junior Suite. Tingkat tiga bilik Family Beza harga bilik keluarga dengan suite cuma RM10 je, nyesal tak upgrade. Ingat mahal. Orang kaunter tu cakap murah sebab kat tingkat dua tak ada pemandangan. Terhalang kat bumbung tingkat 1. Huuu...ai tak kesah pemandangan apa, nak naik tangga tu sakit....




Ini harga bilik kat Puncak Inn. Bilik Deluxe terletak di bucu-bucu tangga. Jadi kemungkinan nak dapat tingkat atas tu tetap ada. Jadi sila bertanya dengan jelas yer?? Gambar bilik hotel tak ada, sebab masuk bilik dah nak Magrib, sibuk nak mandikan 3A masak nasi apa. Kang masa tu la ai sebok nak ambik gambar memang menunggu bebel Cikgu la. Hahaha.. Tolong abaikan nombor telefon kat tepi tu, nombor pemandu teksi tu, sebab ada kes kecemasan sikit dengan peserta program hari tu.

Err..masak nasi?? Ye, ai masak nasi. Kami bawak periuk nasi elektrik kecik. Huuu..walaupun harga makanan boleh tahan, tapi dengan cuaca yang melaparkan gini, nak terpongkeh jugak poket membeli. Jadi biasa Cikgu beli lauk dan nasi sendiri masak. Sekali masak 4pot abis licin huuu...




Anjung Tinjau ke apa nama eh?? Tak sempat nak usha.. Dari atas ni orang kata pemandangan cantik sangat. Huu..mokcik tak larat nak naik tangga. Balik keje naik tangga pon dah semput, lagi nak naik atas sini nak amik gambar?? Tidok la rajin mokcik, kita snap aje dari bawah.





Tempat makan Puncak Inn. Luas dan selesa. Ada kat bahagian luar pon ada. Boleh la nak feeling macam kat negara omputis gitu makan. Kami kene makan kat dalam sebab kaalu kat luar banyak godaan untuk si kecik tu. Lagipun dekat dengan meja buffet hahaha...itu motif benarnya

Harga makanan kat sini pun tak adalah bajet hotel sangat. Macam kat luar je. Mungkin sebab hotel ni bawah pengurusan Perbadanan Bukit Fraser kot. Steamboat RM25/orang, makanan goreng-goreng tu dalam RM6-8. Kira masih boleh lagi la. Kalau tengok hotel lain, nasik goreng dah RM15 huiiii...tidak lah hamba membeli....




Meja bufet. Tak banyak pilihan tapi kena la dengan selera kami. Pagi pertama ada nasi goreng dan bihun goreng. Menu tetap roti bakar-bakar, bubur ayam dan kacang panggang. Juga roti macam kruton+kentang+sosej goreng bersama tah macam mana tah..tapi sedap sgt. Makan dengan bubur pun jalan. Rangup gitu... Air suam kopi teh jus-jus memang tiap hari ada...

Sarapan percuma untuk dua orang dan kanak-kanak bawah 6tahun. Aliff kena bayar RM8, tapi berbaloi sangat sebab kemain dia makan pagi tu. Nasi goreng sepinggan mambung tambah bubur ayam dua mangkuk. Kasyah yang tak  berapa sihat pun selera datang. Nasi goreng semangkuk dan bubur dua mangkuk. Aneeq jangan cakap la, tiga kali tambah nasi goreng. Inilah sebab kami kena pilih meja dekat dengan meja buffet.Hahahaha...

Hari kedua mee goreng dengan nasi lemak. Ini anak-anak macam dah kureng sikit. Mee pun muak tak macam bihun. Tapi masih lagi okey la.

Penutup gambar 4A kesayangan ai. Bergambar depan deretan kedai yang bukaknya pukul 11pagi nanti. Sini lah tempat Cikgu beli makanan untuk makan makan kami.

Gambar jengjalan akan di-naik-tarikh kemudian. Heee...

No comments:

Post a Comment

Dah tulis?? Terima kasih :)