Thursday, December 17, 2009

pUisI tAH haPE2

bila dua hati bersua
si jejaka dan dara bertemu mata
mula la memasing jatuh cinta
adik abang sayang daling maling lain2 pun ada
owh ok..tak apa..tak apa

dah lama..mula la kapel ni berkira-kira
rasa cam nak gak berumahtangga
tak pe..kita tunang dulu ya kanda
kata si dara dengan manja
still ok...tak mengapa

tp tunang2 bukan benda sesaja
dia dah mula tunjuk besar kepala
hantaran nak kena ada
tak leh sket..paling2 lima
orang yang datang nak kena soploh keta
tak nak keta malaysia..paling2 keta cap luar negara
lagak cam diva...nak tny sket ape awak ade?
ijazah?anak datuk?keje up up ke?
owh...dah mula rasa derita

nak pilih tarikh wat majlis pun sengsara
banyakla cengkadak segala rupa cerita
dari nak baiki rumah, banjir ler
adik nak konvo pon ade????
wei..ni ngko nak kawen ke sape

tarikh dah tetap ade lagik masalahnya
hantaran rupanya nak bagai segala
belum lagik bab wang2...fulus cam awak anak raja
owh dah tak leh blah..susah nak berkira

belah sini dah sakit2 bernanah2 hati tlinga
ingat...awak nanti nak kena masuk dalam kluarga
buatla banyak cengkadak gitu...kang awak gak sengsara
yang penting amik hati mertua
jangan lupa yang nak jadi sedara sama
kita nak buat kerja baik nak pahala
sakit2 gini...org umpat sini sana tambah dosa
so...pepandaila awak ya????

*ini kisah benar..bukan saje2 reka..so ape pendapat korang seme??? (tak tahan nak gak bunyik ritma)

6 comments:

  1. memang adat yang menjadi bebanan utk bina masjid...

    ReplyDelete
  2. tu la pasal..kena la sama2 memudahkan..nak baut kerja baik..bukan mas kawen yang teruk neh..ini fiil org yang teruk...hmmm.

    ReplyDelete
  3. best waks!bl blk tloh?moh ngeteh !heheh...ajok anok beranok sekalian!

    ReplyDelete
  4. gilak sih...pedas uh puisi nie..
    x bek ouh..da nk dkt da trikh nkahnyer..

    ReplyDelete
  5. org melayu skrg ni mmg hebat... kawen melayu muslim zaman skrg mmg best...

    rasanya Melayu Muslim kena tambah rukun nikah jadi 6...

    1)Suami
    2)Isteri
    3)Saksi
    4)Wali
    5)Akad
    6)DUIT PALING KURANG RM30RIBU

    ohh... kita tambah 1 lagi...

    7)MAJLIS KAWEN YG GRAND UNTUK JAGA MARUAH KELUARGA (MARUAH AGAMA TAKPE KOT)

    Nasib baik sahabat2 Nabi tak hidup zaman skrg... depa kan perabih harta depa kat Islam (infak)... kalo depa ada zaman ni pastu nak kawen... alamatnya sampai ke tua laa membujang...

    p/s: TAHNIAH MELAYU MUSLIM!!!

    ReplyDelete
  6. pakcik : a;ehai pakcik..kene ganti bos ke meting kat KL dgn kelantan...kensel alik tmerloh..wuuu

    yah : pedih????aku sedih...kluargaku jerih(termasuk kamoooo juga)

    syah : kenyataan zaman skrg..bila kita ingatkan rukun dan wajibnya mula la muncung panjang sedepa, tarik muka...kata la kita ni kedekut gile...ternak la anak prempuan lepas tu jual mahal2 gitu...

    p/s : ni kot antara sbb org malas nak wat keje baik..huhuhuuuu

    ReplyDelete

Dah tulis?? Terima kasih :)