Tuesday, February 25, 2014

Nombor Plat Buah



Jangan ingat kenderaan je ada no plat eh?? Buah pon ada.. tapi kalo buah jambu durian tak de kot. Ni untuk yang buah import je rasanya.  Selalu kalo beli buah memang akan prasan pelekat cam kat gambar bawah tu. Sesambil membasuh..sesambil mengopek pelekat tu. Ingatkan tu kod untuk orang tu scan2 je kan.. Rupanya ada cite..



1) Jika hannya ada no 4 digit pada PLU PLU tu benda alah lekat2 tu la
Bermakna buah tu di tanam secara tradisional/konvensional. Bukan bermakna kalo kata tradisional tu macam pakcik makcik dedulu guna baja taik lembu ke apa ya,maknanya guna racun serangga. Jadi kene basuh bersih-bersih sebelum makan ai besakan basuh dgn air suam+garam sebab mak pesan nak suh tanggalkan lilin buah tu No 4 digit tu cuma kod untuk buah tu je. Dari artikel ai petik ni katanya kod untuk pisang 4011. Semua jenis pisang kod dia 4011

2) Jika 5digit pada PLU dan kodnya bermula dengan no 8
Produk ini adalah produk GMO Genetically Modified Organism  Contoh kod 84011 bermakna pisang tersebut adalah pisang GMO
Bunyi cam bijak kan?? Ngko makan apa?Ohh..ai makan pisang GMO wahh gitu ahahaha

3) Jika 5digit pada PLU dan kodnya bermula dengan no 9
Maknyanya produk tersebut di tanam secara organik. Tanpa racun serangga atau GMO dan pilihan lebih selamat di makan. Contohnya kalo pisang organik kod dia 94011.

So..selamat membelek!! Hahaha...

*pic dan sumber dari FB 

4 comments:

  1. ouh .. selama nim ngam trus jah .. hahhah.. XD tp ssh nak cri wat 5 digit uh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah prasan kan ada y 5digit, kan??kat laur negara je kot ada..tak pela..jnji bukan y GMO dan basuh bersih2 ok je..

      terima kasih baca

      Delete
    2. hahhaha,.. sama2 ... saya memang sngat suka mmbaca blog skrang .. kekekek

      Delete

Dah tulis?? Terima kasih :)