Wednesday, February 24, 2016

Basuh Si Mesin Basuh




Assalamualaikum...

Wash washer kata Aliff. Sedap pulak menyebutnya.

Ai tau pasal membasuh mesin basuh ni pun lepas adik cerita. Dia minta tolong belikan benda alah tu untuk dia. Ai kata, beli jela online. Dia kata tak ada, benda alah tu ada jual kat Cosway je. Kat tempat dia dah lama dia usha tak ada. Jadi minta tolong ai belikan.





Inilah benda alah tu yang adik minta tolong belikan. Satu kotak ada dua paket. Harga dalam RM9-11 satu kotak. Tengok pada promosi.Disebabkan adik minta belikan dia dua kotak, ai menyebok belikan untuk diri sendiri sama sekotak. Nak test, mana tahu bekenan.





Dalam kotak tu ada dua peket pencuci macam ni. Sekali tengok macam vanish debu lak. Jadi ai cuba lah sekali basuh encik mesin basuh tu. Dari tahun 2010 beli, inilah kali pertama basuh guna benda alah ni. Biasa basuh biasa je kat panel dia ada tulis tube clean





Hasilnya. Memang keluar habis hitam-hitam macam serdak teh ada, bulu-bulu pakaian tah apa-apa la. Dalam penapis dia lagi la penapis dia yang warna biru empat segi tepat tu Sebelum basuh ni dah kosongkan bekas tu, sekali penuh balik. Dari gambar ni mungkin tak nampak sangat, tapi percayalah, memang banyak kotornya. Ini pun dah melekat-lekat kat tepi-tepi tiub tu.

Sebelum ni ada cuba basuh biasa-biasa, letak sabun biasa, tak banyak gini keluar kotornya. Adik suka sebab dia kata dia selalu juga cuci mesin basuh dia memandangkan suami dia kerja dengan mesin, selalu basuh pakaian yang agak berminyak. Jadi lepas guna benda alah ni, dia kata nampak bezanya.

Pada ai, yang nampak ai yang nak masuk dalam tiub tu makin laju bergantung pada tekanan air juga, tapi tak sangkut-sangkut la airnya dan bila lepas basuh kesan basuhan yang kadang melekat sama kat pakaian dah kurang sangat. Cikgu suka mendobi toto, jadi memang kesan lepas basuh lekat-lekat tu banyak sangat.


Tips tops ai....
-walopon basuhan kosong, elok kalau masukkan sehelai dua pakaian yang dah tak nak pakai. Sebagai 'umpan' untuk sampah-sampah kecik tu. Kalau tak, memang agak lambat nak habis. Macam ai dah buat 3kali basuhan kosong pun, lepas tu ada lagi sikit-sikit baki sampah.

-untuk pencuci bukan tahap berat boleh buat setahun sekali kot. Macam adik ai tu dia kata dalam 2 3 kali setahun. 



Ini bukan  iklan berbayar ye, cuma nak kongsi barang baik. Yang mugkin dah ramai tahu, tapi ai baru tahu...sob sob sob

4 comments:

  1. Assalam. Kat mana beli serbuk tu? Tak pernahpun basuh drum mesin basuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambat reply..beli kat cosway.ada jual,xperlu jd ahli,boleh je beli.skrg kedai cosway kt tesco pun dah ada

      Delete
  2. Macam mana nak hilangkan habuk tu pulak. Pening kepala. Dah 3 kali tub clean masih ada habuk lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kata kene buka papan bawah tu puan, tapi saya payah nak buka, mesin agak dalam. jadi cara saya setiap basuhan saya letak kain 'korban' bagi lekat habuk tu, jangan guna baju elok, habis lekat, paling elok kain lampian baby tu. masa dah kering air plak saya kutip2 habuk tu dan lap..harap membantu

      Delete

Dah tulis?? Terima kasih :)